International Journal of Esthetic Dentistry (EN), 3/2021
PubMed-ID: 34319670Seiten: 364-374, Sprache: EnglischAcunzo, Raffaele / Gorbunkova, Angelina / Rezzolla, Mirta / Bellucci, Gionata / Rasperini, Giulio
Aim: The aim of this randomized control clinical trial was to compare the soft tissue response to mechanical root instrumentation procedures performed using periodontal curettes with different-sized working parts.
Materials and methods: Twenty patients affected by Stage 3 Grade B periodontitis – a total of 109 teeth – were treated with either Mini-Five Gracey Curettes (MFC) or Conventional Gracey Curettes (CGC). Measurements were performed by a blinded examiner at baseline and at 6 weeks. Outcome measurements included pocket depth (PD), recession depth (RD), and difference in RD (∆RD).
Results: The use of MFC significantly reduced soft tissue shrinkage (1.5 ± 1 vs 2.4 ± 1.3; difference: -0.9 mm; P < 0.001). Patients in the MFC (test) group experienced lower gingival recession (GR), especially in both thin (2 ± 0.4 mm vs 3.1 ± 0.5 mm; difference: -1.1; P < 0.001) and medium (1.6 ± 0.5 mm vs 2.6 ± 0.6; difference: -1 mm; P = 0.010) periodontal phenotypes. Severe periodontal pockets (PD ≥ 7 mm) of patients in the MFC group experienced significantly lower soft tissue shrinkage than those in the CGC (control) group, regardless of periodontal phenotype.
Conclusion: The use of MFC resulted in a greater PD reduction and lower rate of GR in the short term. Nonsurgical periodontal treatment performed with CGC led to more soft tissue shrinkage, particularly when performed in patients with a thin periodontal phenotype.
International Journal of Esthetic Dentistry (DE), 3/2021
Seiten: 390-400, Sprache: DeutschAcunzo, Raffaele / Gorbunkova, Angelina / Rezzolla, Mirta / Bellucci, Gionata / Rasperini, Giulio
Ziel: In dieser randomisierten, kontrollierten klinischen Studie wurde die Weichgewebeantwort auf die Wurzelinstrumentierung für Parodontalküretten mit unterschiedlich großen Arbeitsenden verglichen.
Material und Methode: 20 von Parodontitis (Stadium III, Grad B) betroffene Patientinnen und Patienten – insgesamt 109 Zähne – wurden entweder mit Mini-Five-Gracey-Küretten (MFK, Testgruppe) oder mit Standard-Gracey-Küretten (SK, Kontrollgruppe) behandelt. Ein verblindeter Untersucher bewertete jeweils die Ausgangssituation und die Situation nach sechs Wochen. Ergebnisvariablen waren die Taschentiefe (TT), die Rezessionstiefe (RT) und die Veränderung der Rezessionstiefe (∆RT).
Ergebnisse: Der Einsatz von MFK verringerte die Weichgewebeschrumpfung signifikant (1,5 ± 1,0 mm vs. 2,4 ± 1,3 mm, Differenz: -0,9 mm; p < 0,001). Zudem fiel bei den Patienten der MFK-Gruppe die Gingivarezession geringer aus, insbesondere beim dünnen (2,0 ± 0,4 mm vs. 3,1 ± 0,5 mm; Differenz: -1,1 mm; p < 0,001) und beim mittleren (1,6 ± 0,5 mm vs. 2,6 ± 0,6 mm; Differenz: -1 mm; p = 0,010) parodontalen Phänotyp. Bei fortgeschrittener Taschenbildung (TT ≥ 7 mm) war die Weichgewebeschrumpfung unabhängig vom parodontalen Phänotyp in der MFK-Gruppe (Test) signifikant geringer als in der SK-Gruppe (Kontrolle).
Schlussfolgerung: Die Verwendung von MFK führte kurzfristig zu einer stärkeren Verringerung der TT und einer geringeren Rate von Ginivarezessionen. Die nicht chirurgische Parodontaltherapie unter Verwendung von SK hatte insbesondere bei Patienten mit dünnem parodontalem Phänotyp eine größere Weichgewebeschrumpfung zur Folge.
International Journal of Periodontics & Restorative Dentistry, 1/2020
Online OnlyDOI: 10.11607/prd.4272, PubMed-ID: 31815984Seiten: e27-e34, Sprache: EnglischRasperini, Giulio / Codari, Michele / Paroni, Lorenzo / Aslan, Serhat / Limiroli, Enrico / Solís-Moreno, Carols / Suckiel-Papiór, Katarzyna / Tavelli, Lorenzo / Acunzo, Raffaele
The goal of this study was to evaluate the influence of gingival phenotype (GPh) on the clinical outcomes of coronally advanced flap (CAF). In this prospective study, 24 gingival recessions (recession type RT1 class or Miller Classes I and II) in 21 patients were treated with CAF alone. Patients were classified as having thin, medium, thick, or very thick GPh using a color-coded probe. At 6 months, the lowest mean root coverage (mRC; 60.4% ± 28.8%) and complete root coverage (CRC; 25%) were found in patients with thin GPh compared to patients with medium (mRC: 86.4% ± 17.6%; CRC: 60%), thick (mRC: 93.3% ± 14.9%; CRC: 83.3%), and very thick (mRC: 86.7% ± 26.7%; CRC: 80%) GPh. Regression analysis showed a statistically significant difference (P < .05) between thin and thick/very thick GPh in the likelihood of achieving CRC. Higher RES values were observed in patients with thick and very thick GPh (8.2 ± 1.5 and 8.4 ± 1.4, respectively), while thin GPh was related to the lowest RES score (6.3 ± 2.2). CAF performed in patients with thick or very thick GPh resulted in superior clinical and esthetic outcomes than thin and medium GPh. In particular, thin GPh was associated with the lowest mRC, CRC, and root coverage esthetic scores.
International Journal of Periodontics & Restorative Dentistry, 6/2019
Online OnlyDOI: 10.11607/prd.4134, PubMed-ID: 31613943Seiten: e203-e210, Sprache: EnglischRasperini, Giulio / Codari, Michele / Limiroli, Enrico / Acunzo, Raffaele / Tavelli, Lorenzo / Levickiene, Ausra Znamenskaite
Tunnel (TUN) technique is normally performed in combination with soft tissue grafts, either autogenous connective tissue graft (CTG) or substitutes, regardless of a patient's biotype. The aim of this study was to investigate the efficacy of graftless TUN in the treatment of multiple gingival recessions (GRs) characterized by thick or very thick biotype. Twenty-seven GRs were treated in seven patients using graftless TUN. At 6-month postoperative evaluations, the mean root coverage (mRC) was 84.57 ± 31.1%, while complete root coverage (CRC) was achieved in 77.8% of treated GR sites and in six out of seven patients. On average, the esthetic evaluation performed using the root coverage esthetic score (RES) resulted in a final score of 9.1 ± 1.4. Sixteen sites achieved the maximum RES score, and in six patients, an RES ≥ 9 was observed in all sites. Graftless TUN showed predictable root coverage and improved esthetics in treating GRs in patients with a thick or very thick biotype. Nevertheless, further studies with a large number of subjects are needed to support these preliminary outcomes.
International Journal of Periodontics & Restorative Dentistry, 6/2018
Online OnlyDOI: 10.11607/prd.3581, PubMed-ID: 30304077Seiten: e127-e134, Sprache: EnglischTavelli, Lorenzo / Asa'ad, Farah / Acunzo, Raffaele / Pagni, Giorgio / Consonni, Dario / Rasperini, Giulio
This clinical study was conducted to evaluate the impact of different hemostatic treatments following palatal gingival harvesting on patient discomfort. Fifty patients who needed a mucogingival surgery requiring gingival graft harvesting were enrolled and randomly assigned to one of five groups: (1) a control group in which only sutures were applied; (2) a cyanoacrylate group; (3) a periodontal dressing material group; (4) a hemostatic gelatin sponge group; and (5) a group in which the gelatin sponge and cyanoacrylate were combined. In the 2 weeks following the procedures, perception of pain, healing, consumption of drugs, and willingness to repeat the procedure were recorded through visual analog scale (VAS) by patients. Over the 2 weeks, lower pain (VAS) was found in all test groups compared to the control group (P < .01, value for time-group interaction). Notably, the gelatin sponge combined with cyanoacrylate group had very low pain (VAS ≤ 0.5 points) throughout the 14 days. The lowest healing scores at day 10 were associated with the control group (6.8 VAS points) in contrast to the four test groups (8.2 to 9.0 VAS points, P = .0001). Pain was inversely correlated with age (P < .05). Pain also depended on the apicocoronal dimension of the graft: the higher the graft, the more pain was experienced by the participants (0.4 VAS points per 1 mm, P < .05). Within the limitations of this study, palatal coverage appears to result in better outcomes when compared to suture alone. In particular, a double-layered protection of the palatal wound with a gelatin sponge combined with cyanoacrylate appeared to be the best option in reducing pain and postoperative discomfort.
International Journal of Periodontics & Restorative Dentistry, 5/2015
DOI: 10.11607/prd.2239, PubMed-ID: 26357696Seiten: 664-675, Sprache: EnglischRasperini, Giulio / Acunzo, Raffaele / Cannalire, Paola / Farronato, Giampietro
The aim of this study was to investigate the role of periodontal biotype in the development of gingival recession in patients who have undergone orthodontic treatment. A total of 60 mandibular incisors were analyzed. The qualitative assessment of periodontal biotype was performed with the use of a new biotype probe. A strong correlation was found between thin biotype and proinclination in terms of recession depth and keratinized tissue width. Patients with thin periodontal biotype are more prone to gingival margin instability, irrespective of the type of orthodontic movements. Thin periodontal biotype and proinclination orthodontic movement were related to loss of keratinized tissue width.
International Journal of Esthetic Dentistry (DE), 2/2015
Seiten: 272-283, Sprache: DeutschAcunzo, Raffaele / Pagni, Giorgio / Fessi, Sabrine / Rasperini, Giulio
Ziel: Die ursprüngliche chirurgische Technik des doppelten Papillenlappens, die 1968 von Cohen und Ross eingeführt wurde, wurde bislang nicht modifiziert. In der vorliegenden Fallserie wurde die Wirksamkeit eines modifizierten chirurgischen Ansatzes für dieses Lappendesign im Rahmen der Behandlung isolierter Gingivarezessionen bewertet.
Material und Methode: 12 gesunde, junge (20- bis 28-jährige) Patienten mit einzelnen Gingivarezessionen wurden in diese Studie aufgenommen. Die Gingivarezessionen hatten folgende Eigenschaften: einzelner Defekt, Miller-Klasse I oder II, freiliegende Schmelz-Zement- Grenze (SZG), gut ausgebildete Interdentalpapillen. Die folgenden klinischen Messungen wurden unmittelbar vor dem chirurgischen Eingriff (Ausgangssituation) sowie bei der Nachkontrolle (nach 12 Monaten) durchgeführt: Sondierungstiefe am behandelten Zahn, klinischer Attachmentverlust, Breite des keratinisierten Gewebes an der behandelten Stelle, Rezessionstiefe. Für alle Messungen wurde eine manuelle Sonde verwendet und die Werte wurden auf volle Millimeter aufgerundet.
Ergebnisse: Bei der 1-Jahres-Nachuntersuchung wurden dieselben Messungen durchgeführt wie zu Studienbeginn. Bei der Sondierungstiefe zeigten sich keine statistischen Unterschiede (p = 0,54). Die mittlere Zunahme an klinischem Attachment war statistisch signifikant (p = 0,04). Zudem nahm die mittlere Breite des keratinisierten Gewebes um 2,5 ± 0,4 mm (p < 0,001) zu. Die mittlere Rezessionstiefe verringerte sich auf 0,5 ± 0,6 mm (p < 0,001), was einer mittleren Wurzeldeckung von 3,8 ± 0,8 mm (p < 0,001) entsprach. Die mittlere prozentuale Wurzeldeckung betrug 88,4 %, bei neun der 12 behandelten Zähne (75 %) gelang eine vollständige Wurzeldeckung.
Schlussfolgerung: Die Ergebnisse der vorliegenden Fallserie zeigen, dass die modifizierte Technik des doppelten Papillenlappens wirksam eine Wurzeldeckung bei einzelnen Gingivarezessionen herbeiführen kann. Diese Ergebnisse bezüglich der Wurzeldeckung waren mit einer klinisch wie statistisch hochsignifikanten Zunahme an klinischem Attachment assoziiert, ohne dass sich an der Bukkalseite der behandelten Zähne die Sondierungstiefen oder die Breite des keratinisierten Gewebes änderten.
International Journal of Esthetic Dentistry (EN), 2/2015
PubMed-ID: 25874273Seiten: 258-268, Sprache: EnglischAcunzo, Raffaele / Pagni, Giorgio / Fessi, Sabrine / Rasperini, Giulio
Aim: There have been no modifications made to the original double papillae flap surgical technique introduced by Cohen and Ross in 1968. The aim of the present case series is to evaluate the effectiveness of a modified surgical approach to the double papillae flap design in the treatment of isolated gingival recession.
Materials and methods: A total of 12 healthy, young patients (age range 20 to 28 years) with isolated gingival recession were enrolled in this study. The gingival recession had the following characteristics: isolated defect, Miller Class I or II defect, visible cementoenamel junction (CEJ), and well represented interdental papillae. The following clinical measurements were taken before the surgery and at the 1-year follow-up examination: probing depth (PD) at the treated tooth, clinical attachment level (CAL), amount of keratinized tissue (KT) at the treated site, and recession depth (RD). All measurements were taken at baseline and after 12 months by means of a manual probe and were rounded up to the nearest millimeter.
Results: At the 1-year follow-up examination, the same clinical parameters taken at baseline were rerecorded. No statistical differences were noted for the PD (P = 0.54). The mean increase for the CAL was statistically significant (P = 0.04). Furthermore, the mean amount of KT increased by 2.5 ± 0.4 mm (P < 0.001). Finally, the mean RD decreased to 0.5 ± 0.6 mm, corresponding to a root coverage of 3.8 ± 0.8 mm (P < 0.001). In terms of mean root coverage (MRC), 88.4% of exposed root surface was covered with soft tissue, and 9 of the 12 treated teeth (75%) showed complete coverage of the root surface.
Conclusion: The results of the present case series show that the modified double papillae flap technique is effective in obtaining root coverage of isolated gingival recession defects. These rootcoverage outcomes were associated with clinically and statistically highly significant clinical attachment gain, with no noticeable change in either the PD values or the height of KT on the buccal aspect of the treated teeth.
International Journal of Esthetic Dentistry (DE), 3/2014
Seiten: 338-358, Sprache: DeutschFerraris, Federico / Diamantopoulou, Sofia / Acunzo, Raffaele / Alcidi, Renato
Ziele: Untersuchung, welchen Einfluss die Schichtdicke auf die optischen Eigenschaften zweier verschiedener Komposit- Schmelzfarben hat, von denen eine einen hohen und die andere einen herkömmlichen Brechungsindex hat.
Methode: Von den Komposit-Schmelzmassen Enamel Plus HRi (UE2) und Enamel Plus HFO (GE2) wurde eine Schmelzfarbe mit mittlerem Helligkeitswert ausgewählt. Enamel Plus HRi ist eine Komposit-Schmelzmasse mit hohem Brechungsindex. Die Proben wurden in fünf verschiedenen Dicken hergestellt: 0,3, 0,5, 1, 1,5 und 2 mm. Pro Material und Dicke wurden jeweils drei Proben hergestellt. Mithilfe eines Spektralfotometers (Spectroshade Micro, MHT) wurde jede Probe dreimal gemessen, vor einem schwarzen, einem weißen sowie vor einem Dentinhintergrund. Der Helligkeitswert, das Chroma, die Transluzenz und die Farbunterschiede (ΔE) der Proben wurden ermittelt. Die Auswertung der Ergebnisse erfolgte durch eine Pearson-Korrelationsanalyse, ANOVA und den Post-hoc-Tukey-Test.
Ergebnisse: Durch die Erhöhung der Schmelzdicke wurden bei beiden getesteten Materialien die Transluzenz und das Chroma des Dentins reduziert. Bei der Kompositmasse HRi führte die erhöhte Dicke zu einem höheren, bei dem HFO-Material zu einem reduzierten Helligkeitswert. Bei beiden getesteten Kompositmassen wurde für die jeweiligen Schmelzdicken ein signifikanter Unterschied beim Helligkeitswert, jedoch nicht bei den Transluzenz- und Chromawerten beobachtet. Bei einer Dicke von 0,5 mm oder darüber war der Farbunterschied zwischen ihnen wahrnehmbar.
Schlussfolgerungen: Die Komposit- Schmelzmasse mit dem höheren Brechungsindex (HRi) zeigt andere optische Eigenschaften als diejenige mit einem herkömmlichen Brechungsindex (HFO). HRi zeigt ein Verhalten, das dem natürlichen Zahnschmelz mehr ähnelt, da mit zunehmender Schmelzdicke auch der Helligkeitswert steigt.
International Journal of Esthetic Dentistry (EN), 3/2014
PubMed-ID: 25126618Seiten: 382-401, Sprache: EnglischFerraris, Federico / Diamantopoulou, Sofia / Acunzo, Raffaele / Alcidi, Renato
Objectives: To evaluate the influence of thickness on the optical properties of two enamel shade composites, one with a high refractive index and one traditional.
Methods: A medium value enamel shade was selected from the resin composites Enamel Plus HRi (UE2) and Enamel Plus HFO (GE2). Enamel Plus HRi is a high refractive index composite. Samples were fabricated in five different thicknesses: 0.3, 0.5, 1, 1.5 and 2 mm. Three specimens per material and thickness were fabricated. Three measurements per sample, over white, black and dentin composite background were generated with a spectrophotometer (Spectroshade Micro, MHT). Value, chroma, translucency and color differences (ΔE) of the specimens were calculated. Results were analyzed by the Pearson correlation test, ANOVA and a post-hoc Tukey test.
Results: Increasing the thickness of the enamel layers decreased the translucency and the chroma of the substrate for both materials tested. For HRi the increase of the thickness resulted in an increase of the value, whereas for HFO it resulted in a reduction of the value. The two composites showed a significant difference in value for each thickness, but not in translucency and chroma. Color difference between them was perceptible in layers equal or higher than 0.5 mm.
Conclusions: The high refractive index enamel (HRi) composite exhibits different optical behavior compared to the traditional one (HFO). HRi enamel composite behaves more like natural enamel as by increasing the thickness of the enamel layer, the value also increases.