International Poster Journal of Dentistry and Oral Medicine, 5/2018
SupplementPoster 1215, Sprache: EnglischRocha, Salomao Jose / Wagner, Wilfried / Wiltfang, Jörg / Messias, Ana / Moergel, Maximilian / Behrens, Eleonore / Nicolau, Pedro / Guerra, Fernando
5-year Post-loading Results of an Equivalence Randomized Clinical TrialBackground: The platform switching concept refers to the discrepancy between smaller diameter prosthetic abutments related to implant platform diameter. Clinically, the application of such components seems to reduce marginal bone resorption and to maintain soft tissue levels improving treatment outcomes and patient satisfaction. Up to this date the literature is sparse on long-term results deriving from well-designed randomized controlled trials evaluating the efficacy of platform switching versus platform matching.
Aim: The purpose of this five-year prospective randomized multicenter study was to compare the clinical performance and peri-implants marginal bone levels of implants restored with platform switching (PS) or platform matching (PM) abutments.
Materials and methods: The study enrolled adult patients missing two or more adjacent teeth in the posterior mandible mesially bounded by a natural tooth. Patients underwent open flap implant insertion and were randomly allocated to the PM or PS group, receiving the corresponding healing abutments. Loading was carried out after a healing period of 6-12 weeks (and for bone quality IV 12-18 weeks) with cemented crowns. Patients were followed annually for 5 years. Outcome measures were marginal bone level changes, implant survival and clinical parameters plaque index, sulcus bleeding index and pocket probing depth.
Results: Thirty-three patients received 72 implants in the PM group and thirty-five patients received 74 implants in the PS group. Sixty patients attended the final appointment of the study, 31 had received PS components and 29 had received PM components with 65 and 63 implants respectively. Estimated mean difference in marginal bone levels of PS and PM restored implants was 0.28mm (95% CI: [0.06, 0.49], p=0.011), favouring the switching components. After 5 years the overall survival rate was 96.6% with no differences between groups (p=0.647).
Conclusion: Patients requiring implant supported restorations in healed bounded or free end edentulous gaps of the mandible benefit from the use of PS prosthetic components from the surgical procedure onwards.
Schlagwörter: Dental Implant, platform switching, platform matching, bone level, marginal bone loss
Qdent, 4/2018
Seiten: 12-15, Sprache: DeutschWiltfang, Jörg / Behrens, Eleonore / Naujokat, Hendrik
Von herausnehmbar bis festsitzendVollständige Zahnlosigkeit ist leidvoll. Der Zahnersatz (ZE) mittels Totalprothesen geht nicht selten mit Beeinträchtigungen der Phonetik, des Geschmacksempfindens, des Kauvermögens und des Wohlempfindens einher. Die Funktionalität des Prothesenträgers wird hierbei maßgeblich durch den Halt der Prothesen beeinflusst. Vor allem im Unterkiefer (UK) kommt es durch fortschreitende Atrophie des zahnlosen Kieferknochens (KK) zu einem zunehmenden Verlust des Prothesenhalts. Zahnimplantate können heute als Retentionselemente zur Verbesserung des Prothesenhalts eingesetzt werden und mit einer ausreichenden Implantatanzahl ist sogar eine dentale Rehabilitation mit festsitzendem implantatgetragenen ZE möglich.
Implantologie, 2/2018
Seiten: 179-184, Sprache: DeutschLichtenstein, Jürgen Thomas / Flörke, Christian / Gertler, Udo / Wieker, Henning / Wiltfang, Jörg
Einleitung: Die Versorgung durch implantatgetragene Gesichtsepithesen setzt eine optimale Zusammenarbeit von Ärzten und Technikern voraus. Eine der Schwierigkeiten der Behandlung ist die Positionierung der Implantate. Diese muss sowohl implantologische als auch epithetische Anforderungen berücksichtigen. Häufig kommt es daher zu Kompromissen bei der Epithesengestaltung. Insbesondere bei Orbitadefekten sind ungünstige Positionen der künstlichen Pupille ästhetisch störend. Die virtuelle Planung der Epithesen vor der Implantation kann eine Vereinfachung der Implantatpositionierung ermöglichen.
Klinisches Vorgehen: Präoperativ erfolgt die dreidimensionale Rekonstruktion der Knochen- und Weichgewebeanatomie aus einem Schnittbilddatensatz. Die Epithese wird dann auf Grundlage dieser virtuellen Modelle gestaltet. Nach 3-D-Druck der einzelnen Teilmodelle kann die Operation an den gedruckten Modellen simuliert werden. Das Simulationsergebnis wird über individualisierte Implantate und die Bohrschablone auf den Patienten übertragen.
Fazit: Der hier vorgestellte Ablauf vereinfacht die Kommunikation zwischen Ärzten und Technikern. Hierdurch kann die Operations- und Laborzeit deutlich verkürzt werden. Gleichzeitig erhöht sich die Implantationspräzision. Die definitive Epithese entspricht der Planungssituation und kann ohne Einschränkung umgesetzt werden.
Schlagwörter: Epithese, computergestützte Implantologie, Magnetanker, virtuelle Operationsplanung
Implantologie, 4/2017
Seiten: 327-344, Sprache: DeutschWolfart, Stefan / Naujokat, Hendrik / Wiltfang, Jörg / Kern, Matthias
Ein Update nach 25 JahrenWährend im Jahr 1993 die "enossale Implantattherapie" als "ein neues und weitgehend unerschlossenes Gebiet" galt, hat die implantatprothetische Versorgung heute einen festen Stellenwert in der dentalen Rehabilitation. Bedeutende Fortschritte in der Implantologie wurden vor allem durch Innovationen im Bereich des Implantatdesigns, Verbesserungen der Materialeigenschaften sowie der dreidimensionalen bildgebenden Technik und der computergestützten Implantatplanung erzielt. Im Bereich der Implantatprothetik kam es in den letzten 25 Jahren ebenfalls zu einem großen Erkenntnisgewinn. Dieser bildet die Grundlage für die heute verwendeten Therapieoptionen im Bereich der festsitzenden und herausnehmbaren implantatprothetischen Versorgung zahnloser Patienten. Ziel dieses Beitrags ist es darzustellen, in welchen Bereichen der Planung, Therapie und Nachsorge es in den letzten 25 Jahren zu einer Konsolidierung kam, sich Aspekte geringfügig geändert haben bzw. es zu grundlegenden Veränderungen kam.
Schlagwörter: Implantologie, Implantatprothetik, Implantatplanung, Nachsorge, Neuentwicklung
Implantologie, 2/2017
Seiten: 135-144, Sprache: DeutschNaujokat, Hendrik / Açil, Yahya / Wiltfang, Jörg
Bedeutung von Zellkultur-Untersuchungen am Beispiel von degradierbarem Osteosynthesematerial einer MagnesiumlegierungDie Bestimmungen zur Zulassung von Biomaterialien sind nach dem Medizinproduktegesetz geregelt. Zellkulturuntersuchungen zur Biokompatibilität von Biomaterialien besitzen dabei einen großen Stellenwert und sind in ISO-Normen standardisiert. Trotz der Bestrebungen zur Reduktion der Anwendung von Tierversuchen ist jedoch in vielen Fällen die präklinische Materialtestung im Tiermodell obligat, bevor klinische Studien zur Anwendung der Biomaterialien durchgeführt werden können. Eine neue Werkstoffklasse für temporäre Implantate sind degradierbare Magnesiumlegierungen. Die In-vitro-Untersuchungen der Magnesiumlegierung zeigen keinen Hinweis auf eine eingeschränkte Biokompatibilität bei Verwendung von Eluaten. Bei Inkubation von humanen Zellen im Direktkontakt liegt jedoch eine Verringerung der Anzahl an metabolisch aktiven Zellen vor. Die Untersuchungen im Tiermodell weisen Anzeichen einer zeitlich zunehmenden Degradation der Implantate nach, wobei die äußeren Konturen noch immer identifizierbar sind und das radiologische Volumen sich nicht verringert. Die Knochenbruchheilung ist durch die Implantate nicht negativ beeinflusst. Das umgebende Knochengewebe weist bei der Magnesiumlegierung Lakunen auf und der Knochen-Implantat-Kontakt ist im Vergleich zu Implantaten aus Titan verringert. Ob es sich bei dieser Beobachtung um Auswirkungen der Gasbildung handelt, die das Knochengewebe verdrängt, oder als Anzeichen einer ungenügenden Biokompatibilität zu deuten ist, bleibt unklar. Für eine gute Biokompatibilität des Materials spricht jedoch, dass Knochenneubildung mit mineralisierter Matrix unmittelbar an der Oberfläche der Magnesiumimplantate nachweisbar ist - ebenso wie im Randbereich der Lakunen. Das Beispiel der In-vivo- und In-vitro-Untersuchung der Osteosyntheseplatten verdeutlicht, dass sowohl Zellkulturstudien als auch Tierversuche indiziert sind, um neue Biomaterialien vor der Anwendung am Patienten zu untersuchen. Die Auswirkungen der Materialien auf komplexe biologische Prozesse wie die Wundheilung, Knochenbruchheilung und die Homöostase des Knochens lassen sind nur im Gewebeverbund des lebenden Organismus untersuchen.
Schlagwörter: Zellkulturuntersuchungen, In-vitro-Studien, Biomaterialien, Materialtestung, Magnesiumlegierungen
The International Journal of Oral & Maxillofacial Implants, 6/2016
DOI: 10.11607/jomi.5321, PubMed-ID: 27861650Seiten: 1264-1272, Sprache: EnglischMehl, Christian / Gaßling, Volker / Schultz-Langerhans, Stephan / Açil, Yahya / Bähr, Telse / Wiltfang, Jörg / Kern, Matthias
Purpose: The main aim of this study was to evaluate the influence of four different abutment materials and the adhesive joint of two-piece abutments on the cervical implant bone and soft tissue.
Materials and Methods: Sixty-four titanium implants (Camlog Conelog; 4.3 × 9 mm) were placed bone level into the edentulous arches of four minipigs. Four different types of abutments were placed at implant exposure: zirconium dioxide, lithium disilicate, and titanium bonded to a titanium luting base with resin cement; one-piece titanium abutments served as the control. The animals were sacrificed 6 months after implant exposure, and the bone-to-implant contact (BIC) area, sulcus depth, the length of the junctional epithelium and the connective tissue, the biologic width, and first cervical BIC-implant shoulder distance were measured using histomorphometry and light and fluorescence microscopy.
Results: Overall, 14 implants were lost (22%). At exposure, the implant shoulder-bone distance was 0.6 ± 0.7 mm. Six months later, the bone loss was 2.1 ± 1.2 mm measured histomorphometrically. There was a significant difference between the two measurements (P ≤ .0001). No significant influence could be found between any of the abutment materials with regard to bone loss or soft tissue anatomy (P > .05), with the exception of zirconium dioxide and onepiece titanium abutments when measuring the length of the junctional epithelium (P ≤ .01). The maxilla provided significantly more soft tissue and less bone loss compared with the mandible (P ≤ .02).
Conclusion: All tested abutment materials and techniques seem to be comparable with regard to soft tissue properties and the cervical bone level.
Schlagwörter: animal study, bone, cell adhesion, cytology, dental implants, minipigs, osseointegration, osteoblasts, osteogenesis, soft tissue
Implantologie, 1/2016
Seiten: 7-15, Sprache: DeutschSchlegel, Karl Andreas / Wiltfang, Jörg / Lutz, Rainer / Schmitt, Christian / Möst, Tobias
MaterialwahlDer langfristige Implantaterfolg ist von der Knochenqualität und seiner Quantität abhängig. Besteht ein ossäres Defizit, muss dieses präimplantologisch oder im Zuge der Implantation ausgeglichen werden. Hierzu stehen autologe, allogene, xenogene und alloplastische Knochenersatzmaterialien (KEM) zur Verfügung, die sich hinsichtlich ihrer Fähigkeit zur Osteogenese, Osteokonduktion und Osteoinduktion unterscheiden. Die Anwendung von autologen KEM zeigt dabei das größte regenerative Potenzial und gilt daher als Goldstandard. Aufgrund der gesteigerten Morbidität durch die Gewinnung des körpereigenen KEMs werden in der Implantologie vermehrt körperfremde KEM angewendet. Die korrekte Auswahl, Therapieplanung und Patientenaufklärung setzt die Kenntnis der Charakteristika des gewählten KEMs voraus.
Schlagwörter: Augmentation, Knochenersatzmaterial, Autograft, Allograft, Xenograft
Implantologie, 1/2016
Seiten: 17-21, Sprache: DeutschWiltfang, Jörg / Schlegel, Andreas / Naujokat, Hendrik
Die Hartgewebeaugmentation ist oftmals notwendige Voraussetzung für die Implantation bei angeborenen oder erworbenen Knochenverlusten des Alveolarfortsatzes. Des Weiteren führt die Augmentation zur Verbesserung der Funktion, Prognose und Ästhetik und trägt zur Vermeidung von Komplikationen bei. Durch die Einführung kurzer und durchmesserreduzierter Implantate wurde in den letzten Jahren die Indikation zur Hartgewebeaugmentation in einigen Fällen diskutiert. Weiterhin werden routinemäßig Knochenersatzmaterialien eingesetzt bei Augmentationen im Sinne der Socket-Preservation, Einlagerungsosteoplastik nach Sinuslift, kleinen Anlagerungsosteoplastiken, Überschichtung und Konturierung bei An- und Auflagerungsosteoplastiken sowie der Sandwich-Osteotomie. Die Knochenersatzmaterialien weisen dabei gut vorhersagbare osteokonduktive Eigenschaften auf, beim Sinuslift erzielen sie sogar ein dem autologen Knochen überlegenes Ergebnis. Zukünftig werden sich voraussichtlich weitere Anwendungen im Rahmen des Tissue-Engineering ergeben.
Schlagwörter: Knochenersatzmaterial, Hartgewebeaugmentation, präimplantologische Chirurgie, Knochenaugmentation, Sinuslift, Sandwich-Osteotomie, Osteokonduktion, Osteoinduktion, Socket-Preservation
International Poster Journal of Dentistry and Oral Medicine, 5/2015
SupplementPoster 882, Sprache: EnglischSeliger, Jan Moritz / Flörke, Christian / Wiltfang, Jörg / Dörfer, Christof / Maser, Edmund
There is increasing evidence of 11β-hydroxysteroid dehydrogenase (11β-HSD) isoforms playing a pivotal role in the pathogenesis of various metabolic, systemic and inflammatory diseases such as diabetes mellitus or ischemic and coronary heart disease. Additionally, bone affecting diseases such as rheumatoid arthritis or osteoporosis correlate with altered 11β-HSD expression patterns and glucocorticoid (GC)-action as described earlier. Interestingly, the pathogenesis of periodontitis is indeed frequently accompanied by the aforementioned systemic inflammatory comorbidities.
The genomic response to inflammatory stimuli relies, besides on other mechanisms, on the activation of the glucocorticoid receptor (GR), which in turn represses or stimulates expression of diverse pro- and anti-inflammatory genes in order to regulate stress and inflammatory responses. To avoid or dampen unwanted systemic effects of GCs (e.g. cortisone, cortisol), this mechanism depends upon tissue-specific fine-tuning. Thus, transformation of GCs is mediated by specialised enzymes, which convert steroid hormones from their inactive to their active forms and vice versa. A key role is played by the two isoforms of 11β-HSD which catalyse the interconversion of active cortisol and inactive cortisone. The interaction and expression of both 11β-HSD isoforms is highly dynamic in various types of tissues, as they individually equilibrate local and systemic GC-concentrations and hence control transcription patterns under different physiological conditions.
However, most studies targeting the expression patterns of 11β-HSD isoforms and GC-action in the clinical picture of periodontitis are restricted to mouse models. For the first time, the present study examines human gingival tissue of periodontitis patients and healthy controls with the use of quantitative Real-Time PCR (qRT-PCR) in order to test whether tissue-specific dysregulation of 11β-HSD isoforms contributes to the progression of periodontal disease. On the mRNA level, our results do not indicate dysregulation of 11β-HSD isoforms in cases and controls. However, regulation patterns of 11β-HSD isoforms in the clinical picture of peri-implantitis remain to be investigated in future studies as these enzymes constitute promising pharmaceutical targets to ameliorate disease progression and medical conditions of the oral cavity.
Schlagwörter: Periodontitis, 11beta-hydroxysteroid dehydrogenase type 1, 11beta-hydroxysteroid dehydrogenase type 2, inflammation, glucocorticoids, cortisone
International Poster Journal of Dentistry and Oral Medicine, 6/2014
SupplementPoster 796, Sprache: EnglischRocha, Salomao / Wagner, Wilfried / Wiltfang, Jörg / Guerra, Fernando / Moergel, Maximilian / Behrens, Eleonore / Nicolau, Pedro
Two-years results from a prospective randomized-controlled multicenter studyBackground: The platform switching (PS) concept refers to the discrepancy between smaller diameter prosthetic abutments related to implant platform diameter and clinically seems to prevent the crestal bone loss and maintain soft tissue levels. However, it is well-known the lack of well-designed prospective randomized clinical trials evaluating the efficacy of platform switching versus platform matching (PM) placed in partially edentulous mandibles.
Aim: The purpose of this five-year prospective randomized multicenter study was to assess the differences in bone level changes and success rates between CAMLOG® SCREW-LINE implants supporting single crowns in the posterior mandible restored either with PM abutments or abutments with PS. This paper presents interim results obtained up to two years.
Material and methods: Patients ≥18 years old missing two or more adjacent teeth in the posterior mandible and with a natural tooth mesially to the most proximal implant site were enrolled in this study. Free end situations were allowed and opposing dentition must be natural teeth or fixed restorations. Following implant placement patients were randomized either in the group for PS or for PM restorations.
67 patients (8 of them split-mouth) with 160 implants followed-up to two years post-loading were included in this interim report.
The distance from implant shoulder to first crestal bone contact, at mesial and distal side, was measured with standardized radiographs and statistical evaluation of significant changes in crestal bone levels between the two abutment types over time was performed with a two-sided t-test of means from the parallel group design.
Results: The PS group showed a trend for less bone level change at two years post-loading.
Conclusions: At two-years post-loading the implants restored with PS abutments appear to preserve the crestal bone more predictably than the implants restored with PM abutments.
Schlagwörter: Dental Implant, Platform switching, Platform matching, bone level