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Von 1994 bis 1999 studierte Prof. Dr. Florian Beuer Zahnmedizin an der LMU München, wo er im Jahre 2000 seine Approbation (DDS) erhielt. In den Jahren 2000 bis 2001 war er angestellter Zahnarzt in freier Praxis. Im Jahre 2002 als wissenschaftlicher Mitarbeiter der Poliklinik für Zahnärztliche Prothetik der LMU München angestellt, erfolgte im gleichen Jahr die Promotion über keramische Inlays bei Prof. Pospiech. 2005 erfolgte die Weiterbildung zum Spezialisten für Implantologie (DGI). In den Jahren 2007 bis 2008 war Prof. Dr. Florian Beuer Visiting Professor am Pacific Dental Institute (Portland, Oregon). 2009 erfolgten die Habilitation und die Erteilung der Venia Legendi.
Prof. Dr. Florian Beuer war von 2009 bis 2015 Vizepräsident der Deutschen Gesellschaft für Ästhetische Zahnheilkunde (DGAEZ). Im Jahre 2010 erfolgte die Fortbildung zum Spezialisten für Prothetik (DGPro). Seit 2011 ist er Vorstandsmitglied der AG Keramik. Im gleichen Jahr wurde er Herausgeber des "Teamwork Journal for Continuing Dental Education" (Deutscher Ärzteverlag). 2014 wurde er außerplanmäßiger Professor an der LMU München. 2015 erfolgte der MME Master in Medical Education (Universität Heidelberg). Seit 2015 hält er den Lehrstuhl Zahnärztliche Prothetik an der Charité Universitätsmedizin Berlin inne.
Indikation, Behandlunskonzept, Funktionsdiagnostik, Werkstoffauswahl, Vorbereitung und Eingliederung vollkeramischer Restaurationen
1., komplett überarbeitete und ergänzte Neuausgabe 2023 Buch 21 x 21 cm, 255 Seiten Sprache: Deutsch Kategorien: Prothetik, Restaurative Zahnheilkunde ISBN 978-3-9817012-4-1
Erscheinungsweise: vierteljährlich Sprache: Englisch Impact Faktor: 1,7 (2022) Kategorien: Fachübergreifend, Zahnheilkunde allgemein Schriftleitung / Chefredaktion: Prof. Dr. Florian Beuer MME QP Deutschland
Veranstaltungen
30th EAO Annual Scientific Meeting / 37th DGI Annual Congress
Berlin reloaded28. Sept. 2023 — 30. Sept. 2023CityCube Berlin, Berlin, Deutschland
Referenten: Samir Abou-Ayash, Bilal Al-Nawas, Thomas Bernhart, Florian Beuer, Stefan Bienz, Elena Calciolari, Najla Chebib, Andreas Dengel, Vincent Donker, Joke Duyck, Roberto Farina, Gary Finelle, Alberto Fonzar, Tobias Fretwurst, Rudolf Fürhauser, Oscar Gonzalez-Martin, Stefano Gracis, Knut A. Grötz, Christian Hammächer, Lisa J. A. Heitz-Mayfield, Detlef Hildebrand, Norbert Jakse, Jim Janakievski, Tim Joda, Daniel Jönsson, Greggory Kinzer, Vincent G. Kokich, Michael Krimmel, Cecilia Larsson Wexell, Martin Lorenzoni, Georg Mailath-Pokorny, Julia Mailath-Pokorny, Frank Georg Mathers, Gerry McKenna, Henny Meijer, Alberto Monje, Torsten Mundt, Nadja Nänni, David Nisand, Robert Nölken, Nicole Passia, Michael Payer, Christof Pertl, Aušra Ramanauskaitė, Eik Schiegnitz, Martin Schimmel, Ulrike Schulze-Späte, Frank Schwarz, Falk Schwendicke, Robert Stigler, Michael Stimmelmayr, Anette Strunz, Christian Ulm, Stefan Vandeweghe, Kay Vietor, Arjan Vissink, Asaf Wilensky, Stefan Wolfart, Werner Zechner, Anja Zembic, Nicola Zitzmann
European Association for Osseintegration (EAO)
EuroPerio10
15. Juni 2022 — 18. Juni 2022Bella Center Copenhagen, Copenhagen, Dänemark
Referenten: Mario Aimetti, Zvi Artzi, Serhat Aslan, Georgios Belibasakis, Florian Beuer, Juan Blanco Carrión, Michael M. Bornstein, Nagihan Bostanci, Philippe Bouchard, Darko Božić, Francesco Cairo, Olivier Carcuac, Maria Clotilde Carra, Nelson Carranza, Iain L. C. Chapple, Pierpaolo Cortellini, Jan Cosyn, Mike Curtis, Francesco D'Aiuto, Bettina Dannewitz, Massimo De Sanctis, Luca De Stavola, Jan Derks, Nikolaos Donos, Peter Eickholz, Bahar Eren Kuru, Ricardo Faria Almeida, Roberto Farina, Magda Feres, Elena Figuero, Dagmar Fosså Bunæs, Rok Gašperšič, William Giannobile, Cecilie Gjerde Gjengedal, Moshe Goldstein, Marjolaine Gosset, Klaus Gotfredsen, Filippo Graziani, Adrian Guerrero, George Hajishengallis, Hady Haririan, Lisa J. A. Heitz-Mayfield, Palle Holmstrup, Markus B. Hürzeler, Mark Ide, Søren Jepsen, Ronald E. Jung, Sérgio Kahn, Anhgela R. Kamer, Alpdogan Kantarci, Moritz Kebschull, Björn Klinge, Thomas Kocher, Odd Carsten Koldsland, Kenneth Kornman, Purnima Kumar, Marja Laine, Markus Laky, Isabelle Laleman, Evanthia Lalla, France Lambert, Luca Landi, Niklaus P. Lang, Antonio Liñares, Tomas Linkevičius, Bruno Loos, Rodrigo Lopez, Eli Machtei, Aslan Mammadov, Mauro Merli, Andrea Mombelli, Eduardo Montero, Niki Moutsopoulos, Jose Nart, Gustavo G. Nascimento, Ian Needleman, Tiernan O'Brien, William Papaioannou, Panos N. Papapanou, Michael A. Pikos, Pawel Plakwicz, Constanza Pontarolo, Philip M. Preshaw, Marc Quirynen, Mia Rakic, Christoph Andreas Ramseier, Hélène Rangé, Papageorgiou Spyridon, Maurizio S. Tonetti, Leonardo Trombelli, Istvan Urban, Fridus van der Weijden, Fabio Vignoletti, Charalambos Vlachopoulos, Nicola West, Asaf Wilensky, Ion Zabalegui, Egija Zaura, Nicola Zitzmann, Giovanni Zucchelli, Otto Zuhr, Fardal Øystein
European Federation of Periodontology (EFP)
40th Congresso Internazionale
La rivoluzione protesica: cosa è cambiato, cosa è ancora attuale18. Nov. 2021 — 20. Nov. 2021Palazzo dei Congressi Bologna, Bologna, Italien
Referenten: Ingo Baresel, Florian Beuer, Cristiano Broseghini, Mauro Broseghini, Gaetano Calesini, Roberto Canalis, Davide Cortellini, Marco Degidi, Stefano Gracis, Stefano Granata, Bernd Kordaß, Tomas Linkevičius, Ignazio Loi, Paolo Miceli, Ricardo Mitrani, Nazariy Mykhaylyuk, Piotr Nagadowsky, José M. Navarro, Jan Schünemann, Clemens Schwerin, Lorenzo Trevisiol, Luca Vailati, Marco Valenti, Naoto Yuasa
Accademia Italiana di Odontoiatria Protesica (AIOP)
Zeitschriftenbeiträge dieses Autors
International Journal of Computerized Dentistry, Pre-Print
Aim: The adjustment and transfer of a stable occlusion can be a major challenge in prosthetic rehabilitations. The aim of this study was to assess a non-invasive treatment option for complex prosthetic rehabilitations and occlusal analyses using 3D-printed restorations clinically.
Materials and Methods: Eleven patients received a partial or complete rehabilitation with the aid of 3D-printed restorations (n=171). After 12 months of clinical service, all restorations were analyzed using the United States Public Health Service (USPHS) criteria.
Results: The 12-month clinical data revealed that 3D-printed restorations showed a survival rate of 84.4%. Complications occurred mostly regarding the anatomical form (7%) or marginal integrity (6AC%) and were consequently rated “Charlie” or “Delta.” Color stability and color match of 3D-printed restorations were rated “Alpha” in 83% and 73%, respectively, of all restorations. Marginal inflammation was rated “Alpha” in 89% of all restorations. An excellent surface texture and no secondary caries or postoperative sensitivities (100%) were observed.
Conclusions: 3D-printed restorations might be an alternative treatment option for initiating complex prosthetic rehabilitations. Technical complications rarely occurred. Biological complications did not occur at all. The color stability showed promising results after 12 months of clinical service. However, the results should be interpreted with caution. Long-term results with a high number of restorations should be awaited.
Schlagwörter: 3D-printing, additive manufacturing, CAD/CAM, color stability, in vivo, wear behavior
Purpose: A reference method for quantifying contaminations on two-piece abutments manufactured using CAD/CAM (Computer-Aided Design/Computer-Aided Manufacturing) has not yet been established. In this in vitro study, a pixel-based machine learning method for detecting contamination on customised two-piece abutments was investigated and embedded in a semi-automated quantification pipeline.
Material and Methods: Forty-nine CAD/CAM zirconia abutments were fabricated and bonded to a prefabricated titanium base. All samples were analysed for contamination by scanning electron microscopy (SEM) imaging followed by pixel-based machine learning (ML) and thresholding (SW) for contamination detection; quantification was performed in the post-processing pipeline. Wilcoxon signed-rank test and Bland-Altmann plot were applied to compare both methods. The contaminated area fraction was recorded as a percentage.
Results: There was no statistically significant difference between the percentages of contamination areas (median = 0.004) measured with ML (median = 0.008) and with SW (median = 0.012), asymptotic Wilcoxon-test: p = 0.22. The Bland-Altmann plot demonstrated a mean difference of -0,006% (95% confidence interval, CI from -0.011% to 0.0001%) with increased values from a contamination area fraction > 0.03% for ML.
Conclusion: Both segmentation methods showed comparable results in evaluating surface cleanliness; pixel based machine learning is a promising assessment tool for detecting external contaminations on zirconia abutments; Further studies must investigate its clinical performance.
Schlagwörter: Computer-Aided Design, Dental Implant Abutments, Hygiene, Machine Learning, Scanning Electron Microscopy, Ultrasonics
Objectives: Addressing a single-tooth gap in the anterior region, resulting from aplasia or trauma, poses both esthetic and functional challenges. This case report presents the restoration of a young adult with a cleft, exhibiting anterior hypoplasia and aplasia in the canine and incisor regions, using all-ceramic cantilever resin-bonded fixed dental prostheses.
Method and materials: After verification of esthetic and functional considerations through a diagnostic wax-up and an intraoral mock-up, three anterior all-ceramic cantilever resin-bonded fixed dental prostheses made of veneered zirconium dioxide were planned in the region of the maxillary right lateral incisor and maxillary left canine. The impression was made with an intraoral scanner. The framework fit was evaluated. Glaze firing and full adhesive cementation under rubber dam followed.
Results: The final restoration met the patients’ expectations and restored facial esthetics and function.
Conclusions: All-ceramic cantilever resin-bonded fixed dental prostheses offer a promising minimally invasive therapeutic option for cleft patients.
Schlagwörter: aplasia, cantilever, cleft of lip and palate, prosthodontics, resin-bonded fixed dental prosthesis (RBFDP), veneered zirconium dioxide
The purpose of this clinical study was to assess the feasibility of forced orthodontic extrusion with the Tissue Master Concept to retain subgingivally fractured teeth as abutments for which extraction and replacement would be equal treatment opportunities. Participants were recruited from a group of consecutive patients in need of prosthodontic rehabilitation. In total, 36 deeply destroyed teeth in 31 patients underwent forced orthodontic extrusion with forces exceeding 50 g to reestablish biologic width and ensure a 2-mm dentin-ferrule design prior to single-crown restoration. The primary endpoint was the success of the extrusion in terms of the ability to restore the respective abutment tooth. Information about overall treatment time, frequency, and reasons for failure were collected. Four patients dropped out of the treatment. For the remaining 27 participants, data were fully collected. The amount of extrusion ranged between 2 and 6 mm (3.5 ± 0.9 mm), and the mean duration until retention was 20 ± 12 days. On average, patients returned three (± 3) times for control visits after extrusion. Adhesive failure (n = 6) and orthodontic relapse (n = 2) were the most frequent complication types. Forced orthodontic extrusion may be a useful tool to restore teeth evaluated as nonrestorable.
Einführung: Die Rekonstruktion generalisierter Zahnhartsubstanzdefekte stellt eine therapeutische Herausforderung dar. Vor mehr als zehn Jahren wurden Konzepte auf der Basis von noninvasiven Vorgehensweisen veröffentlicht. Die aufwendige Vorgehensweise verhinderte einen flächendeckenden Einsatz. Die additive Fertigung eröffnet dafür neue Chancen. In einer klinischen Untersuchung wird die Bewährung gedruckter Aufbisse aus Hybridmaterial validiert. Exemplarisch für diese Studie wird im Folgenden ein Patientenfall erläutert.
Behandlungsmethode: Im dargestellten Patientenfall bestand die Problematik eines generalisierten, ausgeprägten Erosionsgebisses. Die Rekonstruktion basierte auf einem volldigitalen Workflow und führte zu 27 gedruckten Aufbissen im Non-prep-Design aus einem Hybridmaterial. Nach Eingliederung erfolgten eine Farbbestimmung mittels Spektralfotometers sowie ein Intraoralscan zur Beurteilung des Verschleißverhaltens. Beide Maßnahmen wurden nach sechs, zwölf, 24 und 36 Monaten wiederholt.
Ergebnisse: Nach zwölf Monaten Tragezeit wurden ein durchschnittlicher Materialverschleiß von 0,09 mm und eine Farbveränderung von ΔE = 6,3 ± 2,3 ermittelt. Zudem kam es zu drei Abplatzungen.
Schlussfolgerung: Das Patientenbeispiel zeigte die Verwendung gedruckter Hybridmaterialien als noninvasive Therapiemaßnahme. Eine schnelle Verbesserung der Ästhetik, verbunden mit einer Bisshebung, wurde ohne eine langwierige Vorbehandlung mittels Bisshebungsschiene erreicht. Zur weiteren Beurteilung der Behandlungsoption müssen die Ergebnisse einer größeren Kohorte über einen längeren Zeitraum abgewartet werden.
Schlagwörter: 3D-Druck, Abrasion, additive Fertigung, Bisshebung, CAD/CAM, Erosion
Ziel: Das Ziel dieser Studie war es, das langfristige klinische Überleben und die Erfolgsrate von verblendeten Zirkonoxidkronen mit einem modifizierten anatomischen Gerüstdesign nach 10 Jahren in Funktion zu bewerten.
Material und Methode: Insgesamt wurden 36 Zirkonoxidkronen für 28 Patienten angefertigt. Es wurde ein anatomisch modifiziertes Gerüstdesign entwickelt. Die Kronen wurden in den Jahren 2008 und 2009 eingegliedert. Eine Nachuntersuchung von 19 Patient/-innen mit 28 Kronen wurde im Jahr 2020 durchgeführt, um mechanische und biologische Parameter zu dokumentieren. Zusätzlich wurde eine modifizierte Version des Pink-Esthetic-Scores (PES) erhoben. Die Patientenzufriedenheit wurde anhand der Kriterien des United States Public Health Service (USPHS) bewertet. Die Erfolgs- und Überlebensraten wurden anhand der Kaplan-Meier-Analyse berechnet.
Ergebnisse: Nach mehr als 10 Jahren in Funktion lag die Überlebensrate der Zirkonoxidkronen bei 92,9 %. Biologische Komplikationen traten bei 12 % der Kronen auf, während technische Komplikationen bei 54 % der untersuchten Kronen auftraten. Am häufigsten wurden Abplatzungen (50 %) und ein unzureichender Randschluss (50 %) beobachtet. Die meisten Kronen wurden positiv auf mehr als eine technische Komplikation gewertet. Die parodontalen Verhältnisse mit Sondierungstiefen von bis zu 3 mm waren mit den Messwerten vor der Kronenversorgung vergleichbar (73–75 %). Die meisten Kronen hatten modifizierte PES-Werte von 10 oder höher. Die Zufriedenheit der Patient/-innen war hoch.
Schlussfolgerung: Das modifizierte Gerüstdesign führt zu einer hohen Überlebensrate, aber einer relativ niedrigen Erfolgsrate der Kronen. Es wurden eine hohe Patientenzufriedenheit und unauffällige parodontale Verhältnisse nachgewiesen. Biologische Komplikationen traten weitaus seltener auf als technische Komplikationen.
Schlagwörter: Vollkeramikkrone, Gerüstdesign, klinische Studie, Chipping, Komplikationen