Seiten: 127-139, Sprache: Englisch, DeutschAlanen, Pentti / Kirveskari, Pentti / Bell, Yrsa Le
Die Auffassung, dass okklusale Faktoren keine signifikante Rolle bei der Ätiologie von temporomandibulären Dysfunktionen (TMD) spielen, ist in der Forschung verbreitet. Doch die meisten epidemiologischen und experimentellen Studien, in denen Schlussfolgerungen zur kausalen Rolle der Okklusion bei TMD gezogen werden, kranken an methodischen Problemen. Die Vergleiche waren nicht aussagekräftig, da sich die verglichenen Gruppen im Hinblick auf vermutete okklusale Risikofaktoren nicht ausreichend unterschieden. Insbesondere sind Studienteilnehmer ohne Risikofaktoren unterrepräsentiert oder fehlen ganz. Solche Studien, deren Design und Methoden den Empfehlungen der Epidemiologie-Experten entsprechen, konnten okklusale Faktoren nicht aus der Ätiologie der TMD ausschließen. Die derzeit vorherrschende Meinung scheint nicht auf Evidenz gestützt zu sein.
Schlagwörter: ätiologische Epidemiologie, evidenzbasierte Zahnmedizin, Einschlusskriterien, Okklusion, Repräsentation
Open AccessSeiten: 141-156, Sprache: Englisch, DeutschEtz, Eike / Hellmann, Daniel / Giannakopoulos, Nikolaos Nikitas / Schmitter, Marc / Rammelsberg, Peter / Schindler, Hans J.
Objective: A key factor for successful prosthetic rehabilitation is the reconstruction and/or stabilization of a physiological jaw relation. The bite registration technique of choice should here exhibit a high degree of reproducibility. The objective of this study was to determine how precisely the initially recorded jaw relation can be transferred to a prosthetic reconstruction, and how these two positions influence the bilateral activity of the masticatory muscles.
Materials and methods: In 41 healthy subjects, 41 examiners incorporated simulated prosthetic restorations (SPRs) that were fabricated according to the procedures commonly used during prosthetic reconstructions. With the aid of the Zebris (WinJaw, Zebris Medical, Isny, Germany) jaw measurement analysis (JMA) system, the positions of the mandible were compared in intercuspation, with an incorporated centric bite record and an incorporated SPR at designated measuring locations of both condyles, the first molars on each side and at the incisal point. At the same time, the electromyographical activities of the masseter muscles and anterior temporal muscles were examined bilaterally under controlled isometric conditions.
Results: The positions of the mandible with the centric bite record and the SPR differed significantly (P < 0.05). A difference of approximately 0.3 mm in the absolute shift of the spatial position was determined at all five measuring points between both positions; this essentially corresponded to a caudal shift of the mandible. The electromyographical (EMG) activities in these positions showed significant differences (P < 0.05) for the temporal muscles.
Conclusions: In summary, the findings reveal that a centric jaw relation recorded using this technique can be transferred to a prosthetic reconstruction with the differences described in this article.
Schlagwörter: accuracy of the recording of the centric jaw relation, centric bite record, centric jaw relation, electromyography, prosthetic reconstruction
Seiten: 157-166, Sprache: Englisch, DeutschKares, Horst
Am Beispiel eines Patienten mit orofazialen Schmerzen und Schlafstörungen wird die interdisziplinäre Zusammenarbeit von Zahnarzt und Schlafmedizinern beschrieben. Insbesondere Patienten mit myofaszialen Schmerzen der Kaumuskulatur oder Arthralgie leiden häufig an einer Insomnie oder einer anderen Form von Schlafstörung wie dem Schlafbruxismus oder schlafbezogenen Atmungsstörungen. Die Identifizierung und Reduzierung dieser perpetuierenden Risikofaktoren können in der Zahnarztpraxis bei der Therapie von schmerzhaften kraniomandibulären Dysfunktionen zielführend sein.
Schlagwörter: orofaziale Schmerzen, kraniomandibuläre Dysfunktion, Arthralgie, Schlafbruxismus, Schlafstörung, Insomnie