PubMed ID (PMID): 18432015Pages 315-328, Language: English, GermanDornhofer, R. / Arnetzl, Gerwin V. / Koller, M. / Arnetzl, Gerwin
In this in vitro investigation, we studied the static strength of three-unit all-ceramic bridge frameworks with rigid positioning of the abutments. The materials used were Vita InCeram® Alumina, Vita InCeram® Zirkonia, and zirconium oxide (Vita InCeram (X YZ Cubes for Cerec®). A finite element calculation was performed for numerical comparison of the load-bearing capacity of two main normal tensions. The purpose of the investigation was to design a framework made from hard core material, that offers the greatest possible resistance in static fracture loading tests. In a model, the 2nd maxillary right premolar and 2nd maxillary right molar served as bridge abutments and were provided with a chamfer preparation. On this base, two different bridge frameworks were constructed using CAD/CAM technology after an impression had been taken. One bridge connector was designed heart-shaped, with contact to the gingiva, while the other was designed as a "free-connector" at a distance of 1.2 mm from the gingiva. In this framework design, the radius in the cervical connector area is larger. We were uncertain as to whether it would be possible to further increase the strength of the ceramic material by the use of the differently designed pontic, independent of the hard core ceramic used.
The least fracture strength was registered for the "heartshaped connector" constructed from InCeram® Alumina, with a mean fracture load of about 1089 Newton (N). The connector designed as a "free connector", made from the same material, was stronger by 10%. With the materials InCeram® Zirkonia and zirconium dioxide as well, the "free-connector" design achieved a 10% higher breakage limit than the heart-shaped design. InCeram® Zirkonia was 25% more stable in the static load tests than In- Ceram® Alumina. Zirconium dioxide demonstrated a 2.3-fold greater strength than InCeram® Alumina, while the free-connector design showed the greatest mean static loading capacity of 2808 N.
Keywords: CAD/CAM technology, strength behavior, framework design, hard core materials, static load test, all-ceramic bridge framework
PubMed ID (PMID): 18432016Pages 329-337, Language: English, GermanReich, S. / Botsis, O. / Deligiannis, P. / Mehl, A.
Im Rahmen eines Entwicklungskonzeptes der ausschließlich virtuellen Implantatplanung sollte in einer in-vitro Pilotstudie die Passung von Bohrschablonen ähnlichen Werkstücken, hergestellt mit dem InLab 3D System, untersucht werden. Bei 8 zufällig aus 85 ausgewählten Oberkiefermodellen wurde der Zahn 11 radiert. Nach virtueller Aufnahme der Oberkieferfront wurde mit der InLab Software, Version 3.0, unter dem Konstruktionsmodus "Brücke" "Zahndatenbank" eine Bohrschablone konstruiert, die auf den Nachbarzähnen auflag. Die schleiftechnische Umsetzung erfolgte dann aus einem Methacrylatblock. Die Schablonen wurden auf schaukelfreien Sitz überprüft. Die Diskrepanzen zwischen den Innenlumina der Auflageflächen der Bohrschablone und den entsprechenden Zähnen wurden mit einem Silikonmaterial dargestellt, welches auch nach Abnahme der Bohrschablonen auf den Modellen verblieb. Mit einem hoch auflösenden Scanner wurde die Differenz zwischen der Stärke der Silikonschicht und der Modelloberfläche gemessen. Für die 8 Bohrschablonen wurden mit dem Messprogramm Match 3D (W. Gloger, LMU) die mittleren Mittelwerte, die mittleren Maximalwerte und die mittleren Minimalwerte der Paßgenauigkeit buccal, inzisal und palatinal ermittelt. Resultate für N=8: Mittlere Mittelwerte: buccal: 65 µm; inzisal: 116 µm; palatinal: 94 µm Mittlere Maximalwerte: buccal: 162 µm; inzisal: 202 µm; palatinal: 190 µm Mittlere Minimalwerte: buccal: 5 µm; inzisal: 14 µm; palatinal: 15 µm Die vorliegende Pilotstudie lässt erkennen, dass die Fertigung von Bohrschablonen mit dem InLab-System mit der vorhandenen Aufnahmeeinheit, der Software und den Schleifwerkzeugen bereits jetzt prinzipiell möglich ist. Die Ergebnisse wurden als Kurzvortrag auf der Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Computerunterstützte Zahnheilkunde 2007 präsentiert.
PubMed ID (PMID): 18432017Pages 339-351, Language: English, GermanFleiner, J. / Schulze, D.
Currently, methods of modern imaging are increasingly assuming a predominant position in diagnostics and therapy. Larger and larger amounts of sensitive data and information are generated, processed and - frequently with inadequate protection - transmitted through generally accessible networks. The Internet is used especially intensively as a medium for transporting digital data; at the same time, protection of sensitive data is frequently neglected to a high degree by medical professionals. The present contribution is therefore intended to provide an overview of currently valid standards and legal regulations, as well as suitable encoding methods relevant for the dental practice.
Keywords: risks of data misuse, safety gaps in e-mail communication, legal background of patient data processing, encoding methods for use in the practice and clinic