SciencePages 9-23, Language: English, GermanLauenstein, Niklas D. / Becker, Giuliana M. / Bernhardt, Olaf
Eine TherapieverlaufsstudieZiel: Ziel der vorliegenden Studie war es, die Wirkung der Biofeedbacktherapie des 2016 auf dem Markt erschienenen GrindCare 4 auf die Bruxismusaktivität und Schmerzreduktion an einem Patientenkollektiv mit craniomandibulären Dysfunktionen (CMD) und Bruxismus zu untersuchen.
Material und Methoden: In die vorliegende Therapieverlaufsstudie wurden 26 Studienteilnehmer einbezogen. 13 Probanden durchliefen die Studie im 21-tägigen Studienprotokoll. Ebenfalls 13 Probanden wurden zur 42-tägigen Studie eingeladen, zehn konnten diese erfolgreich abschließen. Der Untersuchungsteil dieser Studie unterteilte sich in drei Abschnitte. Abschnitt eins (vor der Therapie): Nach Erhebung eines Funktionsbefundes nach den Richtlinien RDC/TMD und des Bruxismusstatus nach Lange und Bernhardt wurden die Probanden aufgeklärt und das GrindCare 4-Gerät mit Anweisungen bezüglich der Anwendung an die Studienteilnehmer ausgehändigt. Das Studienprotokoll sah eine Messung der Häufigkeit der Muskelkontraktionen für vier bzw. sieben Nächte mittels GrindCare 4 vor. Der zweite Abschnitt (Therapie) umfasst die therapeutische Biofeedbackanwendung mit GrindCare 4 für zwei bzw. vier Wochen. Im letzten Abschnitt (nach der Therapie) wurde mithilfe von GrindCare 4 für weitere drei bzw. sieben Nächte die Häufigkeit der Muskelkontraktionen gemessen und ausgewertet. Darauf folgte eine zweite klinische Untersuchung mittels Funktionsbefund nach den RDC/TMD-Richtlinien.
Ergebnisse: Eine signifikante Verringerung der Bruxismusereignisse konnte erst nach vierwöchiger bedingter Stimulation mittels GrindCare 4 im 42-tägigen Studienteil festgestellt werden. Die Zahl der Bruxismusereignisse reduzierte sich in der vierten Woche Biofeedback um 40 % und in der abschließenden Messphase um 32 % gegenüber der ersten Messphase. Die Anzahl der druckdolenten Palpationsstellen (21-tägiger Studienabschnitt p = 0,010; 42-tägiger Studienabschnitt p = 0,035) sank in beiden Studienteilen signifikant. Eine signifikante Änderung der Schmerzintensität war nicht zu verzeichnen.
Schlussfolgerung: Die Bruxismusereignisse nahmen nur nach längerer elektrischer Stimulation des M. temporalis ab, eine zweiwöchige Interventionsphase erscheint als nicht ausreichend. Die in der abschließenden Messphase weiterhin bestehende Reduktion der Bruxismusereignisse bei vierwöchiger Stimulation deutet auf einen möglichen Lerneffekt hin. Eine Verringerung der Bruxismussymptome ist nicht gesichert. Der Hersteller hat das Studiengerät zur Überarbeitung zum Zeitpunkt der Veröffentlichung vom Markt genommen. Weitere kontrollierte Studien mit einer größeren Kohorte sind notwendig, um die Ergebnisse zu sichern. Eine längere Therapiedauer und ein ausgedehntes Follow-up wären sinnvoll.
Keywords: CMD, Schlafbruxismus, myofaszialer Schmerz, Biofeedback
SciencePages 25-34, Language: English, GermanManfredini, Daniele / Lombardo, Luca / Visentin, Alessandra / Arreghini, Angela / Siciliani, Giuseppe
An electromyographic studyAims: To assess the correlation between tooth wear and sleep-time masseter muscle activity (sMMA) in a group of healthy young adults who underwent home electromyographic/electrocardiographic (EMG/ECG) recordings with a portable device.
Methods: A total of 41 healthy volunteers (23 women, 18 men; mean age 28.8 years, range 25 to 40) with good natural dentition underwent a 2-night in-home evaluation with a portable device that allowed a simultaneous sleep-time recording of EMG signals from both masseter muscles and heart rate. The number of sleep bruxism (SB) episodes per sleep hour (SB index); the number of phasic, tonic, and mixed sMMA events per hour; and the total number of sMMA events per night were calculated. All individuals also underwent an assessment of tooth wear on digital casts with the adoption of a six-degree rating scale. Correlations between sMMA variables and tooth wear were assessed using the Pearson test. The null hypothesis was that correlation between the two conditions would not be significant.
Results: On average, the SB index was 4.5 ± 2.6, while the total number of sleep-time masseter contractions was 97.2 ± 55.2. Of those contractions, almost 60% were phasic. Average tooth wear was 1.5 ± 0.7, with the canines and mandibular incisors showing the highest wear scores. For all pairwise analyses, correlation values were not significant (P values 0.11 to 0.69), with r values ranging from 0.064 to 0.253.
Conclusion: The null hypothesis of an absence of correlation between tooth wear and sMMA could not be rejected, implying that tooth wear cannot be used as an indicator of ongoing SB or sMMA. Future studies taking into account the multifaceted nature of tooth wear and the complex natural course of sleep phenomena are encouraged to investigate the issue further, at the individual level. J Oral Facial Pain Headache 2019;33:199–204. doi: 10.11607/ofph.2081
Keywords: electromyography, masticatory muscles activity, sleep bruxism, tooth wear
SciencePages 35-46, Language: English, GermanPeroz, Ingrid / Roneh, Ehssan
Objectives: The centric relation (CR) before and after a single physiotherapy session in patients with myalgia and controls without craniomandibular disorders (CMD) was compared using a controlled clinical trial.
Materials and methods: Twenty-two patients diagnosed with myalgia according to the Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders were included. Five controls showed no symptoms of CMD. All participants were seated on an Orthas chair. The CR was determined with an intraoral process registration (IPR) electronic central bearing device using three methods: a) The adduction point before deprogramming (AP); b) The adduction point after deprogramming by movements on the registration sensor (APD); and c) The manually (hand-)guided centric relation (CRM). Immediately after the first IPR, the participants underwent a physiotherapy session, followed by a second IPR. Cronbach’s α was used as a measurement for internal consistency to evaluate the repeatability of the IPR and the registration methods. The t test was used to analyze the measurable differences between the CR positions of the patients with myalgia and the controls without CMD before and after physiotherapy. Physiotherapy included manual techniques such as massage; stretching; and mobilization of the soft tissue, the temporomandibular joint, and the upper cervical joints.
Results: The internal consistency of all CR methods varied from acceptable for APD (0.65 ≤ α ≤ 0.99) to excellent for AD and CRM (0.79 ≤ α ≤ 0.99). The CR position did not differ significantly in patients before and after physiotherapy (P > 0.05). In controls without CMD, the APD after physiotherapy was significantly more anterior (P = 0.001).
Conclusion: A single physiotherapy session could not change the CR in patients with myalgia.
Keywords: maxillomandibular relation, relaxation, manual therapy, IPR, Gothic arch, deprogramming
Pages 47-63, Language: English, GermanRaff, Alexander
Bimaxillary splints are oral appliances with a number of established dental indications, and their names vary depending on the indication (eg, anti-snoring splint, sleep apnea appliance, and positioning splint versus simulation splint). These treatment appliances are an integral part of modern dentistry and are recognized in various guidelines and scientific publications. Nevertheless, they are not yet included in Germany’s official Dental Fee Schedule (GOZ), and several new resolutions on this subject have been passed in recent months. The aim of the present article is to present and discuss these guidelines and resolutions in the scope of a critical discourse.
Keywords: occlusal splints, bimaxillary positioning splints, mandibular protrusion splints, bimaxillary simulation splints, sleep apnea, snoring, arthropathy