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Dr Werner Schupp graduated in dentistry in 1985 from the University of Münster and continued his postgraduate studies there as a student of orthodontics, under the direction of Prof Dr U Ehmer. Collaboration in the orthodontic private practice of Dr D E Toll followed, and since 1990, he has been in private practice as an orthodontics specialist in Cologne, Germany. He is certified in Invisalign, and in Manual Medicine and Osteopathy for Orthodontics. Dr Schupp is a founding member and past president of the German Board of Orthodontics and Orofacial Orthopedics, and a board member of the German Society of Aligner Orthodontics. He is also an advisory board member for the periodical Manuelle Medizin, and has published several articles concerning orthodontics, function and pain therapy. His published books include Funktionslehre in der Kieferorthopädie and Kraniomandibuläres und muskuloskelettales System, and he has lectured in Europe, Brazil, USA, China, Taiwan, and Japan. Dr Schupp is presently Visiting Professor at the Capital University, Beijing, China.
Artificial intelligence is now firmly established in society. Whether we are searching on Google (Mountain View, CA, USA), being guided by recommendation algorithms or using facial recognition or smart home software, artificial intelligence is a daily presence in our lives, and in almost all areas: business, science, medicine, and increasingly in orthodontics. What is artificial intelligence, what does it encompass, what can it already do in orthodontics and where is it taking us in the discipline? What opportunities does it offer and what negative effects does it have? In this article, the first in a three-part series, we will discuss these questions and strive to answer them.
Schlagwörter: aligner orthodontics, artificial intelligence, convolutional neural networks, deep learning, machine learning, neural networks
Kaufunktionsstörungen hängen häufig mit einer Diskrepanz zwischen habitueller Okklusion und einer physiologischen (zentrischen) Kondylenposition zusammen. Wenn die bestehende Okklusion einer funktionellen Vorbehandlung bedarf, ermöglicht der Artikulator eine praxisnahe Analyse der okklusalen Situation. Um aussagekräftige Ergebnisse zu erhalten, werden auf zahnärztlicher Seite dimensionsgenaue Scans oder Abformungen gefordert, eine korrekte Gesichtsbogenübertragung und repräsentative Registrate, die eine Kieferrelation in physiologischer Kondylenposition ermitteln. Zahntechniker brauchen dimensionsgenaue Modelle und eine präzise Artikulatormontage. Ist eine okklusale Korrektur indiziert, kann die therapeutische Kieferrelation im Artikulator nahtlos in den digitalen Workflow für die Herstellung einer Positionierungsschiene überführt werden.
Schlagwörter: Artikulator, Kondylenposition, Okklusion, Kaufunktionsstörung, Positionierungsschiene
Innerhalb des Beitrags werden die verschiedenen bildgebenden Wiedergabeverfahren zur Diagnostik bei kraniomandibulären Dysfunktionen übersichtsartig zusammengefasst.
Schlagwörter: Bildgebung, Kiefergelenk, radiologische Anatomie des Kiefergelenks
Eine komplexe funktionell-kieferorthopädischprothetische Kasuistik
Das Kiefergelenk stellt eines der komplexesten Gelenksysteme des menschlichen Körpers dar. Ein entscheidendes Merkmal ist die direkte Wechselbeziehung des Kiefergelenks zur Okklusion. Eine häufige Ursache der craniomandibulären Dysfunktion liegt in der Diskrepanz zwischen einer physiologischen Kondylenposition und der Verzahnung in maximaler Okklusion. In diesen Fällen führt die Okklusion zu passiven Verlagerungen von Gelenkanteilen und verursacht typische intraartikuläre Adaptationsprozesse. Häufig gibt die Funktionsanalyse alleine nicht genügend Auskunft über den Zustand der Gelenke und die Ursache von Schmerzen und Beschwerden. Der vorliegende Artikel stellt an einem Patientenbeispiel die mögliche Kombination des DVT in der Diagnostik und Therapie dar.
Schlagwörter: CMD, DVT, MRT, Funktionsanalyse, Kondylenposition, Positionierungsschiene, COPA (Craniomandibuläre orthopädische Positionierungsapparatur), Alignertherapie
Orofacial orthopaedics is a well proven treatment option in the young patient, often followed by fixed multibracket appliance treatment in a second phase. Nowadays, aligner orthodontics allow a treatment alternative to multibracket appliances, offering fewer potential side effects and more comfortable and aesthetic treatments for the patient. The following article describes several options of functional orthodontics in combination with aligner treatment.
Schlagwörter: aligner orthodontics, Fränkel appliance, functional orthodontics, Invisalign, orofacial orthopaedics