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Präsidentin-elect der Vereinigung der Hochschullehrer für Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde (VHZMK)
2019
Studiendekanin Zahnmedizin an der Medizinischen Fakultät der Eberhard Karls Universität Tübingen und Sprecherin der Studiendekane*innen Zahnmedizin Baden-Württemberg
2018
Stellvertretende Geschäftsführende Ärztliche Direktorin der Universitätsklinik für Zahn-,
Mund- und Kieferheilkunde Tübingen und Funktionelle Beirätin des Vorstandes der Vereinigung der Hochschullehrer für Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde (VHZMK)
2017
Ruf auf die W3 Professur für Zahnerhaltung am Universitätsklinikum Tübingen und Ärztliche Direktorin der Poliklinik für Zahnerhaltung, Universitätsklinik für Zahn, - Mund- und Kieferheilkunde, Universitätsklinikum Tübingen
2015 - 2017
Stellvertretende Ärztliche Direktorin an der Heidelberger Poliklinik für Zahnerhaltungskunde
2015
Verleihung der Bezeichnung „Außerplanmäßige Professorin“ an der Ruprecht-Karls-Universität
Heidelberg
2012
Habilitationsprüfung und Verleihung der „Venia legendi“ im Fach Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde
2007 - 2015
Oberärztin, Poliklinik für Zahnerhaltungskunde, Klinik für Mund-, Zahn- und Kieferkrankheiten,
Universitätsklinikum Heidelberg
2006 - 2007
Zahnärztliche Tätigkeit in privater Praxis in München
2004
Promotion zum Dr. med. dent.
2002
Wissenschaftliche Angestellte, Poliklinik für Zahnerhaltungskunde, Klinik für Mund-,
Zahn- und Kieferkrankheiten, Universitätsklinikum Heidelberg
2001
2001 Staatsexamen Zahnmedizin, Approbation
Ihre Schwerpunkte liegen unter anderem in der Erforschung und Vermittlung neuartiger und innovativer Techniken und Behandlungsmethoden im Bereich der direkten Versorgungen mittels Kompositen.
Referenten: M. Oliver Ahlers, Bilal Al-Nawas, Anna Greta Barbe, Tobias Bauer, Katrin Bekes, Christoph Benz, Linnea Borglin, Thomas Braun, Thomas Connert, Robert Filipovic, Thomas F. Flemmig, Julie Fotadis-Wentker, Michael Frank, Roland Frankenberger, Zita Funkenhauser, Knut A. Grötz, Reinhard Gruber, Amely Hartmann, Karsten Heegewaldt, Steffen Klockmann, Lea Laubenthal, Kathleen Menzel, Nicole Passia, Stefan Ries, Jörg-Martin Ruppin, Jürgen Schäfer, Ulrich Schlagenhauf, Robert Schröder, Dirk Schulze, Falk Schwendicke, Bernd Stadlinger, Hendrik Terheyden, Markus Tröltzsch, Diana Wolff, Sylvia Wuttig
Deutsche Gesellschaft für Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde
Ästhetik in der Zahnmedizin von heute – Umsetzung in der Praxis
31.03.2021Online
Referenten: M. Oliver Ahlers, Thomas Attin, Goran Benic, Uwe Blunck, Vincent Fehmer, Stefan Fickl, Stefan Neumeyer, Gaetano Paolone, Ralf J. Radlanski, Irena Sailer, Stefan Wolfart, Diana Wolff
Internationale Fortbildungsgesellschaft mbH
Deutscher Zahnärztetag 2020
13.11.2020Congress Center Messe Frankfurt
Referenten: M. Oliver Ahlers, Bilal Al-Nawas, Anna Greta Barbe, Katrin Bekes, Michael M. Bornstein, Wolfgang Christian, Thomas Connert, Sybille David, Henrik Dommisch, Peter Engel, Vincent Fehmer, Thomas F. Flemmig, Michael Frank, Roland Frankenberger, Sabrina Gasteier, Karin Georgi, Dominik Groß, Knut A. Grötz, Christian Henrici, Martin Hirsch, Stefanie Kurzschenkel, Silke Lehmann-Binder, Ulrike Lübbert, Thomas Malik, Jennifer Rosowski, Irena Sailer, Heidrun Schaaf, Jürgen Schäfer, Robert Schröder, Falk Schwendicke, Andrea Thumeyer, Markus Tröltzsch, Dietmar Weng, Jörg Wiltfang, Diana Wolff, Eva Wörtche, Sylvia Wuttig
Quintessenz Verlags-GmbH
Deutscher Zahnärztetag 2018
MISSERFOLGE - erkennen, beherrschen, vermeiden09.11.2018 — 10.11.2018Congress Center Messe Frankfurt
Referenten: Karl-Ludwig Ackermann, Sarah Al-Maawi, Bilal Al-Nawas, Kurt Werner Alt, Anna Greta Barbe, Tobias Bauer, Daniel Bäumer, Marco Baz Bartels, Grietje Beck, Katrin Bekes, Christoph Benz, Dirk Bleiel, Johannes Boesch, Martin Boost, Wolfgang Buchalla, Oskar Bunz, Fabian Cieplik, Monika Daubländer, Sybille David, Andreas Dehler, Renate Deinzer, Sonja H. M. Derman, Konstanze Diekmeyer, Ingmar Dobberstein, Heike Dyrna, Thomas Eger, Guido Elsäßer, Anne Sophie Engel, Peter Engel, Norbert Enkling, Susanne Fath, Stefan Fickl, Michael Frank, Roland Frankenberger, Rene Franzen, Kerstin Galler, Carolina Ganß, Roland Garve, Christian Ralf Gernhardt, Werner Geurtsen, Shahram Ghanaati, Petra Gierthmühlen, Christiane Gleissner, Werner Götz, Susanne Grässel, Dominik Groß, Stefan Grümer, Claus Grundmann, Martin Guffart, Heinz-Michael Günther, Norbert Gutknecht, Peter Hahner, Elmar Hellwig, Christian Henrici, Katrin Hertrampf, Fabian Huettig, Michael Hülsmann, Bruno Imhoff, Steffani Janko, Holger Jentsch, A. Rainer Jordan, Ana Elisa Kauling, Moritz Kebschull, Christian Kirschneck, Joachim Klimek, Andrea Klink, Thomas Klinke, Birte Koch, Thomas Kocher, Eva Köllensperger, Heike Maria Korbmacher-Steiner, Bernd Kordaß, Hannah Kottmann, Pablo Krämer-Fernandez, Gabriel Krastl, Birgit Krause, Till Kreutzer, Conrad Kühnöl, Stefanie Kurzschenkel, Thorsten Kuypers, Günter Lauer, Hans-Christoph Lauer, Elfi Laurisch, Tina Lawall, Karl Martin Lehmann, Silke Lehmann-Binder, Dirk Leisenberg, Ulrike Lübbert, Michael Lüpke, Thomas Malik, Jutta Margraf-Stiksrud, Lorenz Meinel, Gudrun Mentel, Wibke Merten, Louisa Mewes, Johanna Isabel Moosmüller, Martin U. Müller, Wolfgang Müller, Nicole Nicklisch, Ina Nitschke, Michael J. Noack, Marina Nörr-Müller, Karina Obreja, Dietmar Oesterreich, Puria Parvini, Ingrid Peroz, Waldemar Petker, Oksana Petruchin, Andree Piwowarczyk, Peter Pospiech, Peter Proff, Sven Reich, Katharina Reichenmiller, Katharina Reinecke, Bernd Reiss, Svenja Rink, Christiane Rinnen, Jerome Rotgans, Sebastian Ruge, Didem Sahin, Sonja Sälzer, Petra Santander, Heidrun Schaaf, Jürgen Schäffer, Elisabeth Schiffner, Ulrich Schiffner, Markus Schlee, Maximiliane Amelie Schlenz, Peter Schmidt, Andrea-Maria Schmidt-Westhausen, Claas Ole Schmitt, Sigmar Schnutenhaus, Jörg Schröder, Gerd Schröter, Andreas Schulte, Philipp Schwaab, Frank Schwarz, Falk Schwendicke, Clemens Schwerin, Sinan Sen, Önder Solakoglu, Hansmartin Spatzier, Christian H. Splieth, Norbert Staab, Bernd Stadlinger, Sabine Steding, Marcus Stoetzer, Giorgio Tabanella, Gisela Tascher, Hendrik Terheyden, Valentina A. Tesky, Jan Tetsch, Juliane von Hoyningen-Huene, Maximilian Voß, Michael Walter, Alexander Welk, Dietmar Weng, Hans-Jürgen Wenz, Jens Westemeier, Lotta Westphal, Annette Wiegand, Karl Frederick Wilms, Michael M. Wolf, Diana Wolff, Anne Wolowski, Johann-Dietrich Wörner, Sylvia Wuttig, Mohamed Younis, Stefan Zimmer, Lisa Zumpe
Quintessenz Verlags-GmbH
Zeitschriftenbeiträge dieses Autors
Quintessence International, Pre-Print
DOI: 10.3290/j.qi.b3149423, PubMed-ID: 35726549Seiten: 2-11, Sprache: EnglischBartha, Valentin / Mohr, Judith / Krumm, Boris / Herz, Marco M. / Wolff, Diana / Petsos, Hari
Objective: This retrospective study aimed to evaluate tooth loss and the evolution of periodontal inflammatory parameters within a strict nonsurgically treated patient cohort with < 2 supportive periodontal care visits per year, defined as minimal periodontal basic care, of 2.5 to 10.7 years.
Method and materials: Data for nonsurgically treated patients were checked for: complete periodontal examination data at baseline (T0), after active periodontal therapy (T1), and after ≥ 2.5 years of supportive periodontal care (T2); smoking, diabetes mellitus, age (at least 18 years), plaque and gingival indices, bleeding on probing, percentage of residual pockets, supportive periodontal care adherence, and number of supportive periodontal care visits were assessed as risk factors for tooth loss.
Results: In total, 132 patients were included (76 female, mean age 56.7 ± 10.3 years), mean T1–T2: 4.5 ± 1.6 years. 26.5% of all patients lost 118 teeth (0.5 teeth/patient, 0.12 teeth/patient/year). Plaque and bleeding parameters were: mean plaque control record, 59.77± 28.07%; mean Papilla Bleeding Index, 47.46 ± 34.12%; mean bleeding on probing, 33.46 ± 21.52%. Supportive periodontal care duration (P = .013) and T2 bleeding on probing (P = .048) were identified as patient-related risk factors for tooth loss.
Conclusion: Minimal periodontal basic care was characterized by elevated bleeding on probing, Papilla Bleeding Index, and plaque control record scores. This possibly highlights a lack of consequent applied surgical intervention (if needed) transitioning into regular supportive periodontal care, including insufficient patient behavioral changes regarding domestic oral hygiene procedures and possibly nonaddressed proinflammatory dietary habits as a negative effect. An apparently low tooth loss rate could be observed. The duration of supportive periodontal care was identified as a risk factor for tooth loss.
Schlagwörter: nonsurgical periodontal therapy, periodontal risk factors, supportive periodontal therapy, tooth loss
Purpose: The purpose of this multicenter study was to evaluate the survival and quality outcome of direct composite buildups in the anterior dentition based on representative sample sizes.
Materials and Methods: At three university clinics in Germany, the survival and quality outcome of n = 667 direct composite buildups performed between 2001 and 2012 was evaluated in n = 198 participants. Survival outcomes were categorized as failure (F), survival (SR), or successful (S). Restorations still in place and without failure prior to follow-up (n = 567) were rated using modified USPHS/FDI criteria to obtain the quality outcome. Detailed failure analysis was done by means of Cox regression models.
Results: The restricted mean for overall survival was 15.5 years. N = 576 restorations were classified as successful (S), n = 81 survived with repair (SR) and n = 8 failed (F). Two restorations were removed due to iatrogenic interventions. Overall survival rates after 2, 10, and 15 years were 98.8% (CI: 97.6 and 99.4), 91.7% (CI: 89.0 and 93.8), and 77.6% (CI: 72.2 and 82.2), respectively. Functional survival rates were 100.0%, 98.9% (CI: 97.5 and 99.5), and 98.5% (CI: 96.7 and 99.3), respectively. Clinical quality was rated as excellent or good for most restorations. The dominant failure mode was chipping; however, regression analysis did not detect any influence of the evaluated parameters “enlargement range,” “position in the jaw,” or “tooth type” on failure.
Conclusion: This multicenter study represents the first of its type including clinical survival and quality data on 576 direct anterior composite buildups over a restricted mean follow-up of 15.5 years in a relatively large group of participants. In particular, functional survival was outstanding due to the clinical reliability of this treatment option, while simultaneously providing flexibility, reparability, and minimal invasiveness.
Schlagwörter: direct composite buildups, recontouring, diastema, survival, clinical quality parameters, follow-up
Purpose: This sub-analysis of our multicenter trial was to assess the long-term periodontal health (PH) of teeth, esthetically reshaped by means of direct composite buildups.
Materials and Methods: 198 patients who received 667 direct composite buildups on 585 treated teeth (TT) between 01/2001 and 12/2013 were included. PH was assessed for each TT and for an untreated control tooth (CT) by recording the pocket probing depths (PPD), clinical attachment level (CAL), sulcus bleeding index (SBI), and Turesky's modification of the Quigley Hein plaque index (PI). Statistical analysis was performed using the two-sample Student's t-test and Mann-Whitney U-test. Regression models were performed to check for associations between PH and patients' age, gender, age of the buildups, enlargement range, jaw, and tooth type. The level of significance was set at α = 0.05.
Results: PI scores were significantly (p < 0.001) higher in TT (1.60 ± 0.81) than in CT (1.41 ± 0.81). Differences between TT and CT regarding PPD (TT: 2.14 ± 0.56/CT: 2.18 ± 0.56), CAL (TT: 2.34 ± 1.05/CT: 2.33 ± 0.92), and SBI (TT: 0.41 ± 0.60/CT: 0.41 ± 0.65) were not statistically significant (p > 0.05). The enlargement range of the TT and the tooth type were not associated with PH. Male patients had significantly higher PPDs, CAL, and SBI values than did female patients. CAL and SBI values increased over time for both the TT and CT. CAL, SBI, and PI values were significantly higher in the mandible and the PPD values in the maxilla.
Conclusion: Direct composite buildups made for reshaping, change of color or position of teeth did not impair PH in the long term.
Schlagwörter: direct composite buildups, recontouring, multicenter study, periodontal health, esthetical reshaping, gingivitis, periodontal destruction
Die Versorgung ausgedehnter tief subgingivaler Seitenzahnkavitäten stellt wegen der schwierigen Zugänglichkeit und der Feuchtigkeitskontrolle eine große Herausforderung dar. Eine Möglichkeit zur Behandlung solcher Defekte ist die Versorgung mittels einer indirekten Restauration in Kombination mit einer approximalen Kastenelevation. Dieses Verfahren, bei dem es sich um eine vielversprechende Therapieoption zu handeln scheint, wird in dem vorliegenden Beitrag beschrieben.
Schlagwörter: Approximale Kastenelevation, indirekte Restaurationen, Feuchtigkeitskontrolle, adhäsiver Verbund, subgingivale Kavitäten
Um die Überlebenszeiten von zahnärztlichen Restaurationen mit Mängeln zu verlängern, finden Umrissoptimierungen und Reparaturen mit direkt eingebrachtem, adhäsiv verankertem Komposit zunehmend Verbreitung. Der Beitrag beschreibt wesentliche Arbeitsschritte, die beim Unterhalt von Restaurationen aus Amalgam, Komposit, Keramik und Gussmetallen anfallen. Dazu zählen auch verbreiternde Maßnahmen an restaurierten Zähnen zum Lückenschluss. Durch die Präsentation von Langzeitergebnissen wird aufgezeigt, dass der Restaurationsunterhalt heute nicht mehr nur als semipermanente, sondern in bestimmten Situationen mehr und mehr auch als definitive Maßnahme angesehen werden kann.
Schlagwörter: Direkte Kompositrestaurationen, Langzeitbeobachtungen, Umrissoptimierungen, Reparaturrestaurationen, Restaurationsunterhalt, Lückenschluss, Zahnverbreiterungen
Purpose: To evaluate the effects of aqueous storage on shear bond strength (SBS) and monomer release of fiberreinforced composites (FRCs).
Materials and Methods: Four unidirectional FRCs were tested, including one semi-interpenetrating polymer network (IPN) (ES, everStick) and three cross-linked polymer (CLP) FRCs (GT, GrandTec; TF, TenderFiber; DP, Dentapreg). The SBS of samples of original resin to fresh FRC with an intact oxygen inhibition layer (n = 30/group) and repair resin to FRC after surface treatment (n = 30/group) was evaluated after 6 and 12 months of storage in artificial saliva. Monomer release of polymerized resin-coated and uncoated FRCs was detected by high-performance liquid chromatography after immersion for 1 h, 1 day, and 7 days.
Results: After 6 months, a significant decrease in SBS was seen with ES-repair (p < 0.0001). After 12 months, significant decreases were seen with ES-original (p < 0.0001), ES-repair (p < 0.0001), and TF-repair (p = 0.0003). A significant reduction was also found for GT-original (p = 0.0254) and GT-repair (p = 0.0176). At 6 and 12 months, GT showed the highest SBS values, with DP-repair being statistically similar to GT at 12 months. For UDMA and bis- GMA, the greatest amounts of release were seen in uncoated specimens, followed by flowable resin-coated and viscous resin-coated specimens.
Conclusion: Matrix composition, interfacial bonding, and resin coverage seem to account for differences in the aging behavior of FRCs. The semi-IPN material is likely to suffer most from the challenging oral conditions. CLP FRCs might be more stable over the long term. Coverage of FRCs with viscous resin is highly recommended to reduce residual monomer release.
Schlagwörter: fiber-reinforced composites, aging, artificial saliva, aqueous solvent, shear bond strength, residual monomer release
Die Kontaktpunktgestaltung bei adhäsiven Klasse-II-Restaurationen ist im klinischen Alltag nicht selten eine Herausforderung. Bei weit offenen Approximalräumen kann der Kontaktpunkt in den seltensten Fällen mit einer klassischen Ringmatrize wiederhergestellt werden. Als Standard wird derzeit die Verwendung von zervikal verkeilten, konturierten Teilmatrizen aus Metall oder Kunststoff in Kombination mit einem Separierring angesehen. Besonders schwierige klinische Situationen wie beispielsweise eine zervikale Kavitätenbegrenzung auf Knochenniveau lassen sich heutzutage ebenfalls direkt adhäsiv unter Einsatz einer Kastenelevationstechnik, der sogenannten R2-Technik, behandeln. Für die Versorgung approximaler Defekte stehen neben Planmatrizen ebenfalls konturierte Teilmatrizen zur Verfügung. In dem Beitrag werden unterschiedliche Teilmatrizensysteme sowie ihre Anwendung im Front- und Seitenzahnbereich systematisch dargestellt.
Schlagwörter: Matrizentechnik, Teilmatrizen, Kontaktpunktgestaltung, Kastenelevationstechnik, R2-Technik
Die Etablierung kariespräventiver Maßnahmen in Praxis und Patientenalltag führte in den letzten Jahrzehnten - zumindest in den industrialisierten Ländern - zu einem Rückgang der Kariesprävalenz. Dennoch gilt Karies nach wie vor als die häufigste "Infektionskrankheit". Der kariespathogene Biofilm ist dabei zentraler Gegenstand biowissenschaftlicher Grundlagenforschung in der Zahnmedizin. Jenseits von Ernährungslenkung sowie Mundhygiene- und Fluoridierungsmaßnahmen wird in diesem Zusammenhang derzeit eine Vielzahl von spezifischen Ansätzen zur Verhinderung der Kariesentstehung auf Biofilmebene erforscht und diskutiert. Der Beitrag geht der Frage "Kann die Pathogenität oraler Biofilme beeinflusst werden?" durch eine summarische Darstellung dieser neuartigen Strategien nach.
Schlagwörter: Biofilm, Karies, Plaquehypothese, Biofilmmanagement, Kariesprävention
Current treatment protocols and recent developments in composite resin technology allow for extended indication of direct composite resin restorations. This article presents clinical longterm observations of direct composite resin restorations indicated for primary and replacement therapy, repair restorations, direct crowns, and composite buildups for the correction of tooth form.
Schlagwörter: direct composite buildups, direct composite resin restorations, esthetic correction, long-term results, posterior dentition
Vor dem Hintergrund aktueller Verarbeitungsformen von Kompositen werden Langzeitbeobachtungen zu Erst- und Austauschversorgungen, Reparaturrestaurationen, direkten Überkronungen sowie Formkorrekturen vorgestellt und diskutiert.
Schlagwörter: Direkte Kompositrestaurationen, Langzeitbeobachtungen, Formkorrekturen, Lückenschluss, Zahnverbreiterungen