The International Journal of Prosthodontics, 2/2021
SupplementSeiten: 8-20, Sprache: EnglischSchwarz, Frank / Schär, Alex / Nelson, Katja / Fretwurst, Tobias / Flügge, Tabea / Ramanauskaite, Ausra / Trimpou, Georgina / Sailer, Irena / Karasan, Duygu / Fehmer, Vincent / Guerra, Fernando / Messias, Ana / Nicolau, Pedro / Chochlidakis, Konstantinos / Tsigarida, Alexandra / Kernen, Florian / Taylor, Thomas / Vazouras, Konstantinos / Herklotz, Insa / Sader, Robert
The tasks of Working Groups 1 to 6 at the 4th Consensus Meeting of the Oral Reconstruction Foundation were to elucidate clinical recommendations for implant-supported full-arch rehabilitations in edentulous patients. Six systematic/ narrative reviews were prepared to address the following subtopics: (1) the influence of medical and geriatric factors on implant survival; (2) the prevalence of peri-implant diseases; (3) the influence of material selection, attachment type, interarch space, and opposing dentition; (4) different interventions for rehabilitation of the edentulous maxilla; (5) different interventions for rehabilitation of the edentulous mandible; and (6) treatment choice and decision-making in elderly patients. Consensus statements, clinical recommendations, and implications for future research were determined based on structured group discussions and plenary session approval.
The International Journal of Prosthodontics, 2/2021
SupplementSeiten: 27-45, Sprache: EnglischRamanauskaite, Ausra / Galarraga-Vinueza, Maria Elisa / Obreja, Karina / Sader, Robert / Schwarz, Frank
Purpose: To assess the prevalence of peri-implant diseases (ie, peri-implant mucositis and peri-implantitis) in patients rehabilitated with full-arch, implant-supported restorations.
Materials and Methods: A search protocol was developed to answer the following focus question: What is the prevalence of peri-implant diseases in edentulous patients rehabilitated with implant-supported fixed or removable restorations? RCTs, controlled clinical trials, and prospective studies with at least 12 months of follow-up and a minimum of 10 patients having at least one edentulous arch were searched.
Results: A total of 18 studies (3 RCTs, 1 nonrandomized controlled trial, and 14 prospective studies) were included. According to a single study, the prevalence of peri-implant mucositis in fully edentulous patients was 57%, corresponding to 47% at the implant level. The prevalence of peri-implant mucositis among patients having at least one edentulous arch ranged between 0% and 13.7% of patients, and from 0% to 20% of implants. In fully edentulous patients, the prevalence of peri-implantitis was found to range between 1.5% and 29.7% of patients and between 2.1% and 20.3% of the implants, while the corresponding values among the patients with at least one edentulous arch were 0% to 25% and 0% to 7.2%, respectively.
Conclusion: Edentulous patients (fully edentulous or at least one edentulous arch) restored with either fixed or removable restorations were frequently affected by peri-implant disease.
Implantologie, 1/2021
Seiten: 79-97, Sprache: DeutschParvini, Puria / Ramanuskaite, Ausra / Begić, Amira / Sader, Robert / Schwarz, Frank / Obreja, Karina
Datenanalyse einer retrospektiven klinischen Studie und kritisches Review mit LiteraturübersichtImplantationen im Unterkiefer gelten zwar nicht als komplexe chirurgische Eingriffe, gelegentlich werden aber hämorrhagische Komplikationen in Form von sublingualen Blutungen und Hämatomen beschrieben. Bedenkenswert in diesem Zusammenhang ist insbesondere die Möglichkeit einer Atemwegsverengung. Die Ursache für schwere Blutungen aus einer sublingual verlaufenden Arterie liegt gewöhnlich in einer Perforation der lingualen Kortikalis beim Präparieren des Implantatlagers, wobei die Stärke dieser Blutungen dem Gefäßreichtum des Mundbodens geschuldet ist. Ihre möglichen Folgen reichen von fortschreitenden Schwellungen über intra- und extraoral sichtbare Hämatome, Anhebung des Mundbodens und Protrusion der Zunge. Bei einer progredienten Blutung kann es zu einer Verlegung/Obstruktion der Atemwege kommen. Hierbei handelt es sich um einen akuten Notfall. Da sich rasch ein vollständiger Verschluss der Atemwege entwickeln kann, sollte der Behandler der Sicherstellung der Atemwege im Notfall Vorrang einräumen. Dieser Artikel behandelt die wichtigsten potenziellen anatomischen Blutungskomplikationen bei Implantationseingriffen im Unterkiefer und beschreibt die relevanten anatomischen Zusammenhänge. Er umfasst sowohl eine retrospektive Datenanalyse eigener Behandlungsfälle (Zeitraum 2017 bis 2020) auf sublinguale hämorrhagische Komplikationen bei Implantationen mit simultaner lateraler Augmentation als auch die Resultate einer eigens durchgeführten Literaturrecherche zur Häufigkeit solcher kritischen Vorfälle und zu ihren Folgewirkungen. Darüber hinaus werden praktische Empfehlungen für den chirurgisch tätigen Zahnarzt wie auch Allgemeinpraktiker formuliert, Präventionsmaßnahmen und Vorkehrungen gegen diese schweren Komplikationen präsentiert sowie – für den Fall der Fälle – Strategien zu ihrer Bewältigung herausgearbeitet.
Manuskripteingang: 22.12.2020, Annahme: 23.02.2021
Schlagwörter: Implantation im Unterkiefer, Komplikationen, Perforation, sublinguale Blutung, Hämatome, Anatomie
Implantologie, 4/2020
Seiten: 385-400, Sprache: DeutschParvini, Puria / Ramanuskaite, Ausra / Treitz, Caroline / Begic, Amira / Sader, Robert / Schwarz, Frank / Obreja, Karina
Die Eröffnung der Kieferhöhle zur Mundhöhle wird als Mund-Antrum-Verbindung (MAV) bezeichnet. Durch diese iatrogen oder auch pathologisch eröffnete Eintrittspforte kann es bereits nach kurzer Zeit zur mikrobiellen Besiedelung der Kieferhöhle mit Mundhöhlenkeimen kommen. Es wurde gezeigt, dass es bereits 20 Stunden nach der Eröffnung des Sinus maxillaris in 72 % der Fälle zu Entzündungsreaktionen der Kieferhöhlenschleimhaut kommen kann. Aus diesem Grund sollte eine sofortige Deckung der neu entstandenen Verbindung zur Kieferhöhle erfolgen. Für den Verschluss der MAV sind viele Techniken beschrieben worden, einschließlich lokaler und extraoraler Weichteillappen. Andere Techniken umfassen autologe Transplantate, allogene und Xenotransplantate, alloplastische Materialien und andere Methoden, wie die „guided tissue regeneration“ (GTR), die Deckung mit „platelet-rich fibrin“ (PRF) oder die Sofortimplantation eines Implantats. Ziel dieses Artikels soll es sein, eine Übersicht über die verschiedenen Deckungsmöglichkeiten aufzuzeigen.
Manuskripteingang: 07.10.2020, Annahme: 15.10.2020
Schlagwörter: Mund-Antrum-Verbindung, oralchirurgische Komplikationen, Risikostruktur, Kieferhöhle, Komplikationsmanagement, iatrogen verursachte oroantrale Verbindung, dentogene Sinusitis maxillaris
Implantologie, 2/2020
Seiten: 103, Sprache: DeutschSchwarz, Frank
Implantologie, 2/2020
Seiten: 145-154, Sprache: DeutschObreja, Karina / Ramanuskaite, Ausra / Begic, Amira / Galarraga-Vinueza, Maria-Elisa / Sader, Robert / Schwarz, Frank / Parvini, Puria
Eine QuerschnittsuntersuchungUm den Einfluss simultaner lateraler Augmentationen auf die Prävalenz periimplantärer Infektionen bei Parodontalpatienten zu untersuchen, wurden insgesamt 130 Patienten mit 343 Implantaten desselben zweiteiligen Implantattyps analysiert. Alle Patienten wiesen als Risikofaktor eine Parodontitis auf und waren Nichtraucher. Bei 65 Patienten wurde simultan zu der Implantation eine laterale Augmentation (Testgruppe) durchgeführt. Bei weiteren 65 Patienten (Kontrollgruppe) wurden die Implantate in den Residualknochen inseriert. Es wurden klinische Parameter, z. B. modifizierter Plaqueindex (mPI), Bluten auf Sondieren (BOP), Sondierungstiefen (PD), zur Untersuchung und Diagnosestellung, nach einem mittleren Nachbeobachtungszeitraum von 12,12 ± 7,92 Jahren in der Kontrollgruppe und 8,18 ± 5,65 Jahren in der Testgruppe, erhoben. Bei den klinischen Parametern konnten keine signifikanten Unterschiede zwischen den Patienten der beiden Gruppen gefunden werden. Bei 70,8 % der Patienten der Kontrollgruppe und 69,2 % der Testgruppe konnte eine periimplantäre Mukositis sowie bei je 16,9 % der Kontroll- und Testgruppe eine Periimplantitis diagnostiziert werden. Das Risiko einer periimplantären Infektion zeigte sich durch eine simultane laterale Augmentation des Knochens bei parodontal beeinträchtigten Patienten nicht signifikant beeinflusst.
Schlagwörter: periimplantäre Infektionen, Periimplantitis, Mukositis, Prävalenz, Augmentation, Implantate, Parodontitis, Risikofaktoren
International Journal of Periodontics & Restorative Dentistry, 1/2020
Online OnlyDOI: 10.11607/prd.3849, PubMed-ID: 31815972Seiten: 1-8, Sprache: EnglischBianchini, Marco Aurélio / Galarraga-Vinueza, Maria Elisa / Bedoya, Karin Apaza / Correa, Bruna B. / de Souza Magini, Ricardo / Schwarz, Frank
Implantoplasty has been claimed as a promising strategy to treat peri-implantitis and prevent progressive peri-implant bone loss. Consequently, the aim of the present case series is to exhibit the clinical outcomes of a 3-year-follow-up resective and implantoplasty therapy applying a novel platform-switch concept to preserve peri-implant tissue integrity and counteract progressive bone loss. Four patients who underwent dental implant therapy and were diagnosed with periimplantitis were treated through access flap surgery, a modified implantoplasty, bone recontouring, and surface decontamination. The radiographic and clinical parameters recorded before and during the 3-year follow-up were: marginal bone loss (MBL) as the primary endpoint, bleeding on probing index (BOP), probing depth (PD), presence of suppuration, pain, mobility, and fracture. The 3-year follow-up exhibited peri-implant bone stability in all cases (100%) showing radiographically an MBL reduction (mean) of 0.8 ± 0.5 mm (mesial) and 0.5 ± 0.3 mm (distal). Mean PD reduction was 4.75 ± 1 mm and mean BOP was reduced by 71%. Pain and suppuration were resolved in all cases. None of the cases reported implant fracture or mobility after the modified implantoplasty therapy. The present case series demonstrated that this modified implantoplasty can be more than a surface decontamination therapy where the narrow and smooth exposed implant surface can counteract peri-implantitis alterations providing favorable biologic conditions to maintain stability of peri-implant tissues.
International Poster Journal of Dentistry and Oral Medicine, 5/2019
SupplementPoster 2106, Sprache: EnglischBecker, Kathrin / Schwarz, Frank / Rauch, Nicole Jasmin / Khalaph, Silava / Mihatovic, Ilja / Drescher, Dieter
Objectives: Whereas stationary stability of implants has been postulated for decades, recent studies suggested a phenomenon termed implant migration. This describes a change in position of implants as a reaction to applied forces. The present study aims at employing image registration of in-vivo micro CT scans from different time points, and to assess (i) if migration of continuously loaded implants is possible and (ii) migration correlates with the force magnitude.
Material & Methods: Two customized machined implants were placed in the dorsal portion of caudal vertebrae in n=61 rats, and exposed to standardized forces (0.5N, 1.0N, 1.5N) applied through a flat nickel titanium contraction spring, or no forces (control). Micro CT scans were performed at 0, 1, 2, 4, 6, and 8 weeks after surgery. The baseline image was registered with the forthcoming scans. Implant migration was measured as the Euclidean distance between implant tips. Bone remodelling was assessed between the baseline and the forthcoming scans.
Results: The findings confirmed a positional change of the implants at 2 and 8 weeks of healing, and a linear association between applied force and velocity of movement (anterior implant: X2=12.12, Df=3, p=0.007, posterior implant: X2=20.35, Df=3, p < 0.001). Bone apposition was observed around the implants and accompanied by formation of load-bearing trabeculae and a general cortical thickening close and also distant to the implants.
Conclusion: The present analysis confirmed that implants can migrate in bone. The applied forces seemed to stimulate bone thickening, which could explain why implants migrate without affecting stability.
Schlagwörter: implant migration, animal study, bone to implant interface
Implantologie, 4/2019
Seiten: 323, Sprache: DeutschSchwarz, Frank
Implantologie, 4/2019
Seiten: 375-382, Sprache: DeutschIglhaut, Gerhard / Iglhaut, Teresa / Schwarz, Frank
Ein FallberichtPalatinale Weichgewebetransplantate finden in der plastischen Parodontalchirurgie und oralen Implantologie breite Anwendung zur Augmentation von Alveolarmukosa. Nachteilig wirken sich jedoch die hohe Morbidität des Patienten und die limitierte Verfügbarkeit aus. Mit dem Einsatz von allogener azellulärer dermaler Matrix in der Zahnmedizin konnten diese Nachteile beseitigt werden. An einer klinischen Kasuistik wird die Einsatzmöglichkeit im stark atrophierten Kieferbereich in Verbindung mit einem osmotischen Weichgewebeexpander aufgezeigt und nachfolgend eine dreidimensionale Knochenaugmentation mit ausgeprägter vertikaler Komponente unter Einsatz der ultraschallunterstützten Schalentechnik dargestellt. Das klinische Ergebnis bestätigt langfristig stabile periimplantäres Weich- und Hartgewebe.
Schlagwörter: Weichgewebetransplantate, allogene Biomaterialien, azelluläre dermale Matrix, osmotische Weichgewebeexpander, dreidimensionale Knochenaugmentation, orale Implantate