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Dr. Arndt Happe graduated from dental school in 1994, having studied at Westfälische Wilhelms University, Münster. Following post-graduate studies with Professor Fouad Khoury and successful specialization in oral surgery, he obtained his doctoral degree in 1996. At that time he had already been active as a speaker and co-author of national and international publications in the field of oral implantology. Since 1999, Dr. Happe has worked as an oral surgeon in private practice in Münster, with a professional focus on both oral implantology (since 2000) and periodontology (since 2004). He taught in various postgraduate programs offered by the German Association of Oral Implantology (DGI), the European Association of Dental Implantologists (BDIZ EDI), the German Association of Esthetic Dentistry (DGÄZ) and the German Society for Periodontology (DGP), as well as in the “Periodontology and Implant Therapy” master program of the DGP in cooperation with Dresden International University. In addition, Dr. Happe is an external research assistant at the Department of Oral and Maxillofacial Plastic Surgery, Oral Surgery and Implantology at the University of Cologne (Director: Professor Joachim E. Zöller). He is an affiliate of the prestigious European Academy of Esthetic Dentistry (EAED).
1st Edition 2012 Blu-Ray 4 Blu-ray-discs in box; NTSC/PAL; Laufzeit/Run time: 311 min Language: German, English Categories: Implantology, Prosthodontics, Dental Technology Stock No.: 6396 ISBN 978-3-86867-117-9 QP Deutschland
1st Edition 2012 DVD 4 DVDs in Box; NTSC/PAL; Laufzeit/Runtime: 311 min Language: German, English Categories: Implantology, Prosthodontics, Dental Technology Stock No.: 6296 ISBN 978-3-86867-112-4 QP Deutschland
13. Internationaler Kongress24.06.2022 — 25.06.2022Sheraton München Arabellapark Hotel, München, Germany
Speakers: Kai Fischer, Arndt Happe, Salah Huwais, Christopher Köttgen, Andreas Meschenmoser, Paul Leonhard Schuh, Florian Stelzle, Hannes Wachtel
American Dental Systems GmbH
Quintessenz-Seminar: Erfolg mit Implantaten in der ästhetischen Zone
30.10.2021- cancelled -
Speakers: Arndt Happe
Quintessenz Verlags-GmbH
EAO Digital Days
Implantology: Beyond your expectations12.10.2021 — 14.10.2021online
Speakers: Enrico Agliardi, Alessandro Agnini, Andrea Agnini, Mauricio Araujo, Goran Benic, Juan Blanco Carrión, Daniel Buser, Francesco Cairo, Raffaele Cavalcanti, Tali Chackartchi, Luca Cordaro, Jan Cosyn, Holger Essig, Vincent Fehmer, Stefan Fickl, Alberto Fonzar, Helena Francisco, German O. Gallucci, Ramin Gomez-Meda, Oscar Gonzalez-Martin, Robert Haas, Arndt Happe, Alexis Ioannidis, Ronald E. Jung, Niklaus P. Lang, Tomas Linkevičius, Iva Milinkovic, Sven Mühlemann, Katja Nelson, Sergio Piano, Michael A. Pikos, Bjarni E. Pjetursson, Marc Quirynen, Franck Renouard, Isabella Rocchietta, Dennis Rohner, Irena Sailer, Henning Schliephake, Shakeel Shahdad, Massimo Simion, Ali Tahmaseb, Hendrik Terheyden, Jochen Tunkel, Stefan Vandeweghe, Piero Venezia, Stijn Vervaeke, Martin Wanendeya, Georg Watzek, Giovanni Zucchelli
European Association for Osseintegration (EAO)
Quintessenz-Seminar: Erfolg mit Implantaten in der ästhetischen Zone
22.05.2021Amano Grand Central, Berlin, Germany
Speakers: Arndt Happe
Quintessenz Verlags-GmbH
Diskussionsvortrag der Neuen Gruppe – Frontzahnimplantate: Wie vermeide ich den ästhetischen Misserfolg?
13.01.2021Online, Germany
Speakers: Arndt Happe
Neue Gruppe
7 Decades of Quintessence Publishing
10.01.2019 — 12.01.2019Estrel Convention Center
Speakers: Jiro Abe, Michèle Aerden, Wael Att, Stavros Avgerinos, Avijit Banerjee, Vesna Barac Furtinger, Klaus-Dieter Bastendorf, Lars Bergmans, Ashwini Bhalerao, Jaroslav Bláha, Sebastian Bürklein, Daniel Buser, Josette Camilleri, Sevim Canlar, Sandra Chmieleck, Bun San Chong, Victor Clavijo, Carsten Czerny, Bettina Dannewitz, Alessandro Devigus, Didier Dietschi, Irina Dragan, Daniel H.-J. Edelhoff, Peter Eickholz, Karim Elhennawy, Peter Engel, Wolfgang Eßer, Marco Esposito, Susanne Fath, Vincent Fehmer, Federico Ferraris, Stefan Fickl, Mauro Fradeani, Roland Frankenberger, Eiji Funakoshi, Petra Gierthmühlen, Christiane Gleissner, Florian Göttfert, Dennis Grosse, Galip Gürel, Christian Haase, Horst-Wolfgang Haase, Manuela Hackenberg, Jörg Haist, Anke Handrock, Arndt Happe, Karsten Heegewaldt, Rüdiger Henrici, Michael Hülsmann, Hajime Igarashi, Tomohiro Ishikawa, Hideaki Katsuyama, Kathryn Kell, Matthias Kern, Fouad Khoury, Marko Knauf, Ralf Kohal, Stefen Koubi, Fabian Langenbach, Henriette Terezia Lerner, Thomas Malik, Siegfried Marquardt, Henrike März, Kathleen Menzel, Helen Möhrke, Kotaro Nakata, Marc L. Nevins, Masayuki Okawa, Rebecca Otto, Mark Stephen Pace, Shanon Patel, Karin Probst, Domenico Ricucci, Katrin Rinke, Irena Sailer, Edgar Schäfer, Ralf Schäfermeier, Jan Schellenberger, Tom Schloss, Gottfried Schmalz, Devorah Schwartz-Arad, Frank Schwarz, Thomas A. Schwenk, Anton Sculean, Bernd Stadlinger, Athanasios Stamos, Ana Stevanovic, Masana Suzuki, Senichi Suzuki, Hiroyuki Takino, Sameh Talaat, Mitsuhiro Tsukiboshi, Hideaki Ueda, Istvan Urban, Luc W.M. van der Sluis, Eric van Dooren, Bart Van Meerbeek, Paula Vassallo, Juliane von Hoyningen-Huene, Michael Walter, Siegbert Witkowski, Stefan Wolfart, Sylvia Wuttig, Masao Yamazaki, Maciej Zarow, Matthias Zehnder, Raquel Zita Gomes, Giovanni Zucchelli, Otto Zuhr, Bettina Zydatiß
Quintessenz Verlags-GmbH
This author's journal articles
Implantologie, 4/2022
Pages 387-398, Language: GermanHappe, Arndt / Debring, Leonie / Schmidt, Alexander / Fehmer, Vincent / Neugebauer, Jörg
Eine randomisierte kontrollierte klinisch-volumetrische Studie
Die Bindegewebetransplantation zählt heute zu den Standardverfahren zur Kompensation von Volumendefiziten bei Sofortimplantation. Neue Biomaterialien wie azelluläre Matrices könnten die Gewinnung autogenen Gewebes auf ein absolut notwendiges Minimum reduzieren und damit die Häufigkeit und das Ausmaß postoperativer Beschwerden verringern. Die vorliegende randomisierte Studie verglich die klinischen Therapieergebnisse von Sofortimplantationen in der Oberkieferfront, bei denen sowohl eine knöcherne Augmentation als auch eine Weichgewebeverdickung durchgeführt wurde. Neben anorganischem bovinem Knochenmaterial (ABBM) kam entweder ein Bindegewebeersatz aus porciner Dermis, eine azelluläre dermale Matrix (ADM) oder ein autogenes Bindegewebetransplantat (BGT) zum Einsatz. An der Studie nahmen 20 Patienten (11 Männer, 9 Frauen) mit einem Durchschnittsalter von 48,9 Jahren (21−72 Jahre) teil. Die Zuordnung der Studienteilnehmer zu der Test- (ADM) bzw. Kontrollgruppe (BGT) geschah nach dem Zufallsprinzip. Der Zahnextraktion folgte die sofortige Implantatinsertion. Der bukkale Knochen wurde mit ABBM augmentiert. Eine ADM oder ein BGT diente zur Verdickung des bukkalen Weichgewebes und somit zur Kompensation des erwarteten Verlustes von bukkalem Volumen. Die klinische und volumetrische Nachuntersuchung fand 12 Monate nach Implantatinsertion statt. Bei allen Implantaten hatte eine Osseointegration stattgefunden und die prothetische Versorgung befand sich in situ. Ein Jahr postoperativ betrug die durchschnittliche, linear gemessene Volumenveränderung −0,55 ± 0,32 mm (ADM) bzw. −0,60 ± 0,49 mm (BGT). Patienten der ADM-Gruppe beklagten signifikant weniger postoperative Beschwerden. Bei Sofortimplantation mit Augmentation von Hart- und Weichgewebe führten Ersatzmaterialien und autogene Bindegewebetransplantate zu ähnlichen klinischen Ergebnissen hinsichtlich der gemessenen Volumenveränderungen. Die Anwendung von Ersatzmaterial führte zu signifikant weniger postoperativer Morbidität.
Manuskripteingang: 07.01.2021, Annahme: 14.04.2021
Keywords: Sofortimplantation, Weichgewebeverdickung, Bindegewebetransplantat, azelluläre dermale Matrix, anorganisches bovines Knochenmaterial
Implantatgetragene Provisorien können bei verschiedenen implantologischen Behandlungen einen wichtigen Beitrag zum Behandlungserfolg leisten. Während die Sofortimplantation mit sofortiger Eingliederung eines Provisoriums die Chance bietet, das natürliche Emergenzprofil zu erhalten, muss bei einer klassischen Implantation mit submuköser Einheilung das Emergenzprofil neu entwickelt werden. Gerade komplexe Rekonstruktionen von Hart- und Weichgewebe im Frontzahnbereich erfordern häufig das Eingliedern eines Langzeitprovisoriums, da der Alveolarfortsatz nach augmentativen Maßnahmen noch Umbauprozessen unterworfen ist, die mit Volumenveränderungen einhergehen können. Eine provisorische Versorgung überbrückt den Zeitraum, in dem noch signifikante dynamische Gewebeveränderungen stattfinden. Gleichzeitig können das Weichgewebe anatomisch ausgeformt und die Ästhetik getestet werden. Der Artikel stellt verschiedene Fälle vor und beschreibt das klinische Vorgehen vor dem Hintergrund der wissenschaftlichen Literatur.
Manuskripteingang: 18.07.2022, Annahme: 31.08.2022
Keywords: Implantatprothetik, Provisorium, Sofortimplantation, Sofortversorgung, Emergenzprofil, Weichgewebeausformung
Connective tissue grafts have become a standard for compensating horizontal volume loss in immediate implant placement. The use of new biomaterials like acellular matrices may avoid the need to harvest autogenous grafts, yielding less postoperative morbidity. This randomized comparative study evaluated the clinical outcomes following extraction and immediate implant placement in conjunction with anorganic bovine bone mineral (ABBM) and the use of a porcine acellular dermal matrix (ADM) vs an autogenous connective tissue graft (CTG) in the anterior maxilla. Twenty patients (11 men, 9 women) with a mean age of 48.9 years (range: 21 to 72 years) were included in the study and randomly assigned to either the test (ADM) or control (CTG) group. They underwent tooth extraction and immediate implant placement together with ABBM for socket grafting and either ADM or CTG for soft tissue augmentation. Twelve months after implant placement, the cases were evaluated clinically and volumetrically. All implants achieved osseointegration and were restored. The average horizontal change of the ridge dimension at 1 year postsurgery was -0.55 ± 0.32 mm for the ADM group and -0.60 ± 0.49 mm for the CTG group. Patients of the ADM group reported significantly less postoperative pain. Using xenografts for hard and soft tissue augmentation in conjunction with immediate implant placement showed no difference in the volume change in comparison to an autogenous soft tissue graft, and showed significantly less postoperative morbidity.
Aim: To evaluate the survival of implant-retained restorations fabricated on CAD/CAM-derived zirconia abutments luted to a titanium base.
Materials and methods: 153 patients who received a total of 310 dental implants (Camlog Promote plus or Xive S) and all-ceramic restorations on yttria-stabilized tetragonal zirconia polycrystal (3Y-TZP) abutments luted to a titanium base during the last 10 years were included. Patients were examined for technical complications during routine visits. Crestal bone level changes were randomly analyzed based on periapical radiographs of 75 implants.
Results: Among the included 153 patients, 17 ceramic chippings (5.5%), 6 abutment loosenings (1.9%), and 2 abutment fractures (0.6%) were identified. The mean follow-up time was 4.7 years (standard deviation [SD]: 1.94), with a follow-up period of up to 10 years (maximum). Kaplan-Meier estimation resulted in a survival rate without complications of 91.6% for the restoration and 97.4% for the abutment. There was no statistically significant difference between the two implant systems, either between implant location or regarding the complication rate of the type of restoration. For the 75 implants included in the radiographic analysis, the mean bone level change was 0.384 mm (SD: 0.242, 95% CI: 0.315 to 0.452) for the Camlog implant system and 0.585 mm (SD: 0.366, 95% CI: 0.434 to 0.736) for the Xive system (P = 0.007).
Conclusion: The results of the present retrospective study demonstrate acceptable clinical outcomes for zirconia abutments luted to a titanium base in combination with all-ceramic restorations. The assessed abutment design does not appear to have a negative impact on peri-implant hard tissue.
Keywords: implant abutment, zirconia abutment, titanium base, two-piece abutment, implant restoration
Purpose: To evaluate the effects of different titanium particle concentrations on the viability of human calvarial osteoblasts and human gingival fibroblasts.
Materials and Methods: Primary human calvarial osteoblasts (HCO, 3H Biomedical) and human gingival fibroblasts (HGF-1, ATCC) were cultivated and allowed to adhere for 24 hours. Titanium powder concentrations (0.01 to 1.0 mg/mL) were added, and samples were analyzed at three time points (24 hours, 7 days, 21 days). Cell viability was analyzed using living cell count, proliferation (MTT) assay, and live/dead staining. Cytotoxic effects were evaluated using lactated dehydrogenase assay. Qualitative analysis of cell viability was performed. In addition, scanning electron microscopy (SEM) analysis was performed. Release of interleukin 6 (IL-6) and tumor necrosis factor alpha (TNF-α) was estimated with human IL-6/human TNF-α ELISA.
Results: Titanium concentrations of 0.1 mg/mL and 1.0 mg/mL showed medium- and long-term effects on cell growth and proliferation rates. Cytotoxic effects by release of lactate dehydrogenase were observable during the first 24 hours. Human gingival fibroblast cells showed a release factor between 2.6 and 3.4. Titanium powder seemed to be more cytotoxic to human gingival fibroblast cells than to human calvarial osteoblast cells. For human calvarial osteoblasts, only the highest concentration showed cytotoxic effects with a release factor of 2.7. Human calvarial osteoblasts secreted IL-6 only during the first 24 hours and only in the highest titanium concentration, whereas human gingival fibroblasts secreted IL-6 during the entire period. The lowest titanium concentration showed stronger secretion of IL-6 compared with the control. Incorporation of smaller and single titanium particles by cells was identified under SEM analysis.
Conclusion: Cell viability is negatively correlated with titanium concentration. Further, titanium debris might lead to an inflammatory biologic response of dental peri-implant tissue. Also, cells interact with the debris, eg, with incorporation of particles.
Keywords: human gingival fibroblasts, human osteoblasts, primary cell culture, titanium debris, titanium particles
Nach Zahnextraktion unterliegt der Alveolarfortsatz Umbauprozessen und einem Volumenverlust. Daher muss bei einer verzögerten oder späten Implantation meist Gewebe aufgebaut werden. Der Erfolg einer Sofortimplantation im ästhetischen Bereich ist sehr von der Patientenselektion und dem chirurgischen Protokoll abhängig. Eine typische Komplikation ist die Weichgeweberezession. Bereits vor einer Extraktion sollte die Situation unter diesem Gesichtspunkt beurteilt und der richtige Zeitpunkt für die Implantation geplant werden. Vor allem die anatomische Situation und im Besonderen die Beschaffenheit der Alveole und der Gewebemorphotyp sind wichtige Prognosefaktoren. Wenn die Auswahlkriterien für die Sofortimplantation gegeben sind und das richtige chirurgische Protokoll eingehalten wird, können mit dieser Methode sehr ästhetische Implantatversorgungen realisiert werden.
Keywords: Sofortimplantat, Bindegewebetransplantat, azelluläre dermale Matrix, Sofortversorgung
Die dreidimensionale Position des Implantats ist ein wichtiger Prognosefaktor für Implantate im Frontzahnbereich. Für die Planung und Umsetzung der Position stehen heute moderne dreidimensionale bildgebende Verfahren und entsprechende Planungssoftwares zur Verfügung. Schon länger können geplante Implantatpositionen in industriell gefertigte Schienen übertragen werden, die ein geführtes Implantieren erlauben. Neu ist die Möglichkeit, Oberflächenscans von Wachssimulationen und Set-ups mit den Datensätzen zu vereinen und so nach restaurativen Bedürfnissen planen zu können. Auch digitale Set-ups sind realisierbar. In dem Beitrag werden verschiedene Möglichkeiten zur digitalen Implantatplanung vorgestellt und die Optionen diskutiert.
Keywords: Implantologie, Frontzahnimplantat, Implantatposition, digitale Volumentomographie, CAD/CAM-Implantatschablone, 3-D-Druck, Komplikationen