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ZTM Vincent Fehmer absolvierte seine zahntechnische Ausbildung in den Jahren von 1998 bis 2002 in Stuttgart, Deutschland. Von 2002 bis 2003 arbeitete er volontärisch in „Oral Design“-zertifizierten zahntechnischen Laboren in Großbritannien und den USA. Von 2003 bis 2009 arbeitete er bei Zahntechnik Mehrhof, einem „Oral Design“-zertifizierten Labor in Berlin, Deutschland. Im Jahr 2009 absolvierte er den Abschluss zum Zahntechnikermeister in Deutschland. Von 2009 bis 2014 war er leitender Zahntechniker an der Klinik für festsitzende und herausnehmbare Prothetik in Zürich, Schweiz. Seit 2015 ist er Zahntechniker an der Klinik für festsitzende Prothetik und Biomaterialien an der Universität Genf, Schweiz, und führt sein eigenes Labor in Lausanne, Schweiz. ZTM Fehmer ist Fellow des International Team for Implantology (ITI), aktives Mitglied der European Academy of Esthetic Dentistry (EAED) und Mitglied der Oral Design Group, der European Association of Dental Technology (EADT) und der Deutschen Gesellschaft für Ästhetische Zahnheilkunde (DGÄZ). Er ist als Referent auf nationaler und internationaler Ebene tätig. ZTM Fehmer wurde u. a. mit dem KENNETH D. RUDD AWARD der American Prosthodontic Society ausgezeichnet. Er hat über 50 Artikel in Peer-Reviewed Journals veröffentlicht und ist Autor diverser Buchbeiträge. Er fungiert als Editor-in-Chief des QDT Yearbooks und des International Journal of Esthetic Dentistry und ist zusätzlich Section Editor für das International Journal of Prosthodontics.
Quintessence of Dental Technology: Deutsche Ausgabe
Voraussichtliches Erscheinen: September 2024 1. Auflage 2024 Buch Hardcover; 21 x 28 cm, 260 Seiten, 730 Abbildungen Sprache: Deutsch Kategorien: Prothetik, Zahntechnik, Zahnheilkunde allgemein Artikelnr.: 21090 ISBN 978-3-86867-717-1 QP Deutschland
Erscheinungsweise: vierteljährlich Sprache: Deutsch Kategorie: Ästhetische Zahnheilkunde Schriftleitung / Chefredaktion: Dr. Martina Stefanini PhD, ZTM Vincent Fehmer BDT, MDT, Dr. Alfonso Gil DDS, PhD QP Deutschland
Erscheinungsweise: vierteljährlich Sprache: Englisch Kategorie: Ästhetische Zahnheilkunde Schriftleitung / Chefredaktion: Dr. Martina Stefanini PhD, ZTM Vincent Fehmer BDT, MDT, Dr. Alfonso Gil DDS, PhD QP Deutschland
Paradigmenwechsel in der Rekonstruktiven Zahnmedizin
Auswirkungen der Fortschritte in Dentinadhäsion, Implantologie, Digitalisierung & Materialentwicklung für die tägliche Praxis18. Jan. 2024 — 19. Jan. 2024Congress Center, Kursaal Bern, Bern, Schweiz
Referenten: Urs C. Belser, Urs Brägger, Daniel Buser, Didier Dietschi, Vincent Fehmer, Ueli Grunder, Christoph Hämmerle, Ronald Jung, Niklaus P. Lang, Pascal Magne, Konrad H. Meyenberg, Frauke Müller, Irena Sailer, Martin Schimmel, Anton Sculean, Nicola Zitzmann
Bern Congress Organiser
5th ITI Congress Middle East
Innovations and trends in the digital era18. Okt. 2023 — 20. Okt. 2023Hilton Dead Sea Resort & Spa, Sweimeh , Jordanien
Referenten: Motasum Abu-Awwad, Esem Alem, Rola Alhabashneh, Arwa Alsayed, Kai-Hendrik Bormann, Hossam Elsabagh, Vincent Fehmer, German O. Gallucci, Ahmad Hamdan, Najla Kasabreh, Stephanie Khalaf, Lina Khasawneh, Carla Maria Kheirallah, Stephanie Mrad, Dalia Nourah, Mario Roccuzzo, Moustapha Saad, Irena Sailer, Anton Sculean, Mahmoud Shalash, Hani Tohme, Fahad Umer, Ronald Younes
ITI International Team for Implantology
The Buser & Belser Master Course on Esthetic Implant Dentistry
Referenten: Samir Abou-Ayash, Urs C. Belser, Dieter Bosshardt, Daniel Buser, Jordi Caballé-Serrano, Stephen Chen, Vincent Fehmer, Manrique Fonseca, Ronald Jung, Irena Sailer, Anton Sculean
Buser & Sculean Academy
The 9th World Dental Meeting in Japan 2023
No Dentistry, No Wellness!29. Sept. 2023 — 1. Okt. 2023Pacifico Yokohama Conference Center, Yokohama, Japan
Referenten: Alessandro Agnini, Andrea Mastrorosa Agnini, Wael Att, Gustavo Avila-Ortiz, Markus Blatz, Victor Clavijo, Karim Dada, Glécio Vaz de Campos, Vincent Fehmer, Naoki Hayashi, Mario Imburgia, Guillaume Jouanny, Sérgio Kahn, Bertrand Khayat, Christopher Köttgen, Stefen Koubi, Tomas Linkevičius, Nazariy Mykhaylyuk, Ravindra Nanda, Andreas Nolte, Léon Parienté, Jose Manuel Reuss , Domenico Ricucci, Isabella Rocchietta, Irena Sailer, Todd R. Schoenbaum, Werner Schupp, Sandra Tai, Istvan Urban, Eric Van Dooren, Débora R. Vilaboa, Otto Zuhr
Quintessence Publishing Co. Ltd. Japan
Zeitschriftenbeiträge dieses Autors
The International Journal of Prosthodontics, Pre-Print
DOI: 10.11607/ijp.8565, PubMed-ID: 3772948020. Sept. 2023,Seiten: 1-26, Sprache: EnglischAzevedo, Luís / Marques, Tiago / Karasan, Duygu / Fehmer, Vincent / Sailer, Irena / Correia, André / Gómez Polo, Miguel
Purpose: To evaluate the accuracy of complete-arch digital implant impressions using different intraoral scan body (ISB) materials and intraoral scanners (IOSs). Materials and Methods: The mandibular dental cast of an edentulous patient with six tissue-level dental implants was used as master cast. Two types of ISBs, polyether-ether-ketone (PEEK) and plasma-coated medical titanium, were used with five IOSs: TRIOS 4 (T4), Virtuo Vivo (VV), Medit i700 (Mi700), iTero5D (i5D), and Primescan (PS). To assess accuracy, digital impressions (n=10) with each IOS and ISB were compared to two reference models obtained by digitizing the master cast with each ISB type using a desktop scanner (IScan4D LS3i) and importing the scan data into metrology software (Geomagic Control X). Root-mean-square (RMS) error was employed to evaluate overall deviation values (trueness), while precision was determined using the standard deviation (SD) of RMS values. Statistical significance was set at P < 0.05. The Kruskal-Wallis test was used, followed by the pairwise comparison method with Bonferroni correction (α=.05). Results: An interaction between ISB material and IOS was found (P=0.001). Plasma-coated medical titanium ISBs demonstrated significantly higher trueness and precision compared to PEEK ISBs with T4 (P=0.001), Mi700 (P=0.001; P=0.004), and i5D (P=0.001). Conversely, VV exhibited higher trueness and precision values with PEEK ISBs (P=0.005; P=0.003). PS provided the highest trueness and precision regardless of the ISB material (P=0.912). T4 showed the lowest accuracy for PEEK ISBs, and VV for plasma-coated medical titanium ISBs. Conclusion: Except for PS, all IOSs showed significant differences between ISB materials. PS demonstrated the highest accuracy with both ISB materials, whereas T4 had the lowest accuracy for PEEK ISBs, and VV showed the lowest accuracy for plasma-coated medical titanium ISBs.
The International Journal of Prosthodontics, 5/2023
Online OnlyDOI: 10.11607/ijp.7576, PubMed-ID: 36288489Seiten: e88-e102, Sprache: EnglischBurkhardt, Felix / Sailer, Irena / Fehmer, Vincent / Mojon, Philippe / Pitta, João
Purpose: To assess the influence of the bonding system and restorative material on the marginal integrity and pull-off forces of monolithic all-ceramic crowns bonded to titanium base (ti-base) abutments. Materials and Methods: A total of 108 ti-bases were sandblasted and divided into nine experimental groups (n = 12) according to the combination of crown material (polymer-infiltrated ceramic-network [PI], lithium-disilicate [LD], and zirconia [ZI]) and bonding system (Multilink Hybrid-Abutment [MH], Panavia V5 [PV], RelyX Ul5mate [RU]) with the respective primers. After bonding the crowns to the ti-base abutments, the restorations were screw-retained on implants and thermomechanically aged (1,200,000 cycles, 49 N, 1.67 Hz, 5 to 55°C). Marginal integrity and bonding failures were evaluated under a light microscope, and pull-off forces (N) were calculated. Chi-square tests for marginal integrity as well as one-way and two-way ANOVA statistical tests for pull-off forces were applied (a = .05). Results: PI presented higher marginal integrity than LD (P = .023). Bonding system PV revealed higher marginal integrity than MH (P =.005) and RU (P =.029). Differences in pull-off forces were found between restorative material and resin cements (P < .001), with the highest values for ZI + RU (598 ± 192 N), PI + PV (545 ± 114 N), LD + MH (532 ± 116 N), and PI + RU (528 ± 81 N). Specimens with marginal integrity revealed higher pull-off forces than those with alteration (P = .006). Specimens presenting bonding failures (micromovements) showed lower pull-off forces than those without bonding failures (P < .001). Conclusions: The tested CAD/CAM materials show favorable bonding performances with different bonding systems, nevertheless for each restorative material a specific bonding system has to be recommended. Int J Prosthodont 2023;36:e88–e102
Eine randomisierte kontrollierte klinisch-volumetrische Studie
Die Bindegewebetransplantation zählt heute zu den Standardverfahren zur Kompensation von Volumendefiziten bei Sofortimplantation. Neue Biomaterialien wie azelluläre Matrices könnten die Gewinnung autogenen Gewebes auf ein absolut notwendiges Minimum reduzieren und damit die Häufigkeit und das Ausmaß postoperativer Beschwerden verringern. Die vorliegende randomisierte Studie verglich die klinischen Therapieergebnisse von Sofortimplantationen in der Oberkieferfront, bei denen sowohl eine knöcherne Augmentation als auch eine Weichgewebeverdickung durchgeführt wurde. Neben anorganischem bovinem Knochenmaterial (ABBM) kam entweder ein Bindegewebeersatz aus porciner Dermis, eine azelluläre dermale Matrix (ADM) oder ein autogenes Bindegewebetransplantat (BGT) zum Einsatz. An der Studie nahmen 20 Patienten (11 Männer, 9 Frauen) mit einem Durchschnittsalter von 48,9 Jahren (21−72 Jahre) teil. Die Zuordnung der Studienteilnehmer zu der Test- (ADM) bzw. Kontrollgruppe (BGT) geschah nach dem Zufallsprinzip. Der Zahnextraktion folgte die sofortige Implantatinsertion. Der bukkale Knochen wurde mit ABBM augmentiert. Eine ADM oder ein BGT diente zur Verdickung des bukkalen Weichgewebes und somit zur Kompensation des erwarteten Verlustes von bukkalem Volumen. Die klinische und volumetrische Nachuntersuchung fand 12 Monate nach Implantatinsertion statt. Bei allen Implantaten hatte eine Osseointegration stattgefunden und die prothetische Versorgung befand sich in situ. Ein Jahr postoperativ betrug die durchschnittliche, linear gemessene Volumenveränderung −0,55 ± 0,32 mm (ADM) bzw. −0,60 ± 0,49 mm (BGT). Patienten der ADM-Gruppe beklagten signifikant weniger postoperative Beschwerden. Bei Sofortimplantation mit Augmentation von Hart- und Weichgewebe führten Ersatzmaterialien und autogene Bindegewebetransplantate zu ähnlichen klinischen Ergebnissen hinsichtlich der gemessenen Volumenveränderungen. Die Anwendung von Ersatzmaterial führte zu signifikant weniger postoperativer Morbidität.
Manuskripteingang: 07.01.2021, Annahme: 14.04.2021
Schlagwörter: Sofortimplantation, Weichgewebeverdickung, Bindegewebetransplantat, azelluläre dermale Matrix, anorganisches bovines Knochenmaterial
Connective tissue grafts have become a standard for compensating horizontal volume loss in immediate implant placement. The use of new biomaterials like acellular matrices may avoid the need to harvest autogenous grafts, yielding less postoperative morbidity. This randomized comparative study evaluated the clinical outcomes following extraction and immediate implant placement in conjunction with anorganic bovine bone mineral (ABBM) and the use of a porcine acellular dermal matrix (ADM) vs an autogenous connective tissue graft (CTG) in the anterior maxilla. Twenty patients (11 men, 9 women) with a mean age of 48.9 years (range: 21 to 72 years) were included in the study and randomly assigned to either the test (ADM) or control (CTG) group. They underwent tooth extraction and immediate implant placement together with ABBM for socket grafting and either ADM or CTG for soft tissue augmentation. Twelve months after implant placement, the cases were evaluated clinically and volumetrically. All implants achieved osseointegration and were restored. The average horizontal change of the ridge dimension at 1 year postsurgery was -0.55 ± 0.32 mm for the ADM group and -0.60 ± 0.49 mm for the CTG group. Patients of the ADM group reported significantly less postoperative pain. Using xenografts for hard and soft tissue augmentation in conjunction with immediate implant placement showed no difference in the volume change in comparison to an autogenous soft tissue graft, and showed significantly less postoperative morbidity.
Digitale Techniken in der prothetischen Diagnostik verbessern die Kommunikation zwischen Patient, Behandler und Techniker und erhöhen die Vorhersagbarkeit der Ergebnisse