Digital extra printPubMed ID (PMID): 16608051Pages 11-22, Language: English, GermanReiss, B.
In a German dental practice, 299 patients were treated with 1011 ceramic fillings between June 1987 and October 1990. The restorations were produced according to the Cerec method and in each case inserted adhesively at the same appointment. The clinical success was continuously observed and documented. The period in place was between 15 and 18 years. Event criteria were loss of the tooth or of the restoration, fracture with partial loss of tooth and/or restoration, marginal caries, marginal repair and endodontic complication.
The probability of success according to the Kaplan-Meier method was reduced after 16.7 years to a value of 84.4%. No further event was observed up to the final time of 18.3 years.
If "restoration still in place" is made the basis for the survival analysis, ie, therapeutic measures such as trepanation and marginal correction with composite remain unconsidered, then the Kaplan-Meier value for the observation period is 89%.
The size of the filling had no influence on the success prognosis. Premolars achieved a better result than molars. Vital teeth prove to be better than non-vital teeth. The use of dentin adhesives increased the probability of success. A total of 121 events, 86 of these losses of restoration , occurred in the observation interval. The most frequent causes were ceramic and tooth fractures.
Keywords: Cerec restorations, clinical long-term study, 18-year results, failure analysis, practical suitability
PubMed ID (PMID): 16608052Pages 23-35, Language: English, GermanMischkowski, R. A. / Zinser, M. J. / Neugebauer, Jörg / Kübler, A. C. / Zöller, Joachim E.
Die Planung der Implantatposition und deren exakte Umsetzung stellen einen entscheidenden Faktor für eine langfristig erfolgreiche implantatgestützte prothetische oder epithetische Versorgung dar. Die Studie vergleicht unter klinischen Gesichtspunkten die computerunterstützt hergestellten Bohrschablonen als statisches Verfahren und die intraoperative Navigation als dynamisches Verfahren zur Umsetzung der dreidimensional orientierten prä-implantologischen Planung. Als statische Verfahren wurden die Systeme Med3D, coDiagnostix/gonyX und SimPlant, als dynamische Verfahren die Systeme RoboDent und VectorVision2 verwendet. Zwischen August 1999 und Dezember 2005 konnten insgesamt 746 Implantate bei 206 Patienten unter Anwendung computerassistierter Verfahren inseriert werden. Der größte Anteil mit 611 Implantaten bei 168 Patienten entfiel dabei auf die statischen Verfahren. Die Verlustquoten innerhalb der ersten 6 Monate betrugen 1,31% in der Gruppe der statischen und 2,96 % in der Gruppe der dynamischen Verfahren. Komplikationen, die auf eine fehlerhafte Lage der Implantate zurückgeführt werden könnten, sind in beiden Gruppen nicht aufgetreten. Alle im Rahmen der Studie eingesetzten statischen und dynamischen Verfahren konnten nach einer erforderlichen Anlaufzeit erfolgreich klinisch eingesetzt werden. Die Indikationsstellung für die Anwendung der computerassistierten Verfahren in der Implantologie kann zurzeit noch bei dem Vorliegen von schwierigeren anatomischen Verhältnissen gesehen werden. Für die Mehrzahl der in Frage kommenden Fälle kann aufgrund des geringen Aufwandes und des einfachen Handlings die statische Schablonentechnik empfohlen werden.
Keywords: dentale Implantate, Computertomographie, digitale Volumentomographie, Schablonentechnik, intraoperative Navigation, bildgebende Verfahren, Implantatplanung, Implantatinsertion