Pages 193-206, Language: English, GermanHellmann, Daniel / Becker, Georg / Fingerhut, Christopher / Schmitter, Marc / Rammelsberg, Peter / Schindler, Hans-Jürgen
To minimize neuromuscular adaptations, the centric relation established in reconstructive dentistry should ideally represent the anterior-superior, non-laterally displaced position of the condyles in the glenoid fossa. In 35 healthy volunteers without temporomandibular dysfunction, the Jaw Motion Analyzer (JMA) jaw-tracking system was used to measure the spatial coordinates of defined condylar and incisal points during manual guidance in the posterior-superior direction and during fast and slow closure movements (neuromuscular techniques), and to compare these positions with those measured during physiological jaw-closing movement ending in intercuspal position (ICP). At small incisal edge distances, condylar displacement relative to ICP was approximately 0.3 mm in the posterior-superior direction with manual guidance, and about 0.3 mm in the anterior-superior direction during the neuromuscular techniques. With large incisal edge distances, the neuromuscular techniques resulted in anterior displacement of the condyles in an anterior-superior position against the slopes of the articular eminences; in contrast, condylar position remained relatively stable with posterior-superior guidance. In summary, it can be concluded that, at small incisal edge distances, the neuromuscular techniques resulted in an anterior-superior orientation of the condyles in the glenoid fossa. This corresponds to the idealized notion of an anterior- superior physiological condylar position.
Keywords: methods of determining centric relation, centric relation recording, reliability of methods of determining centric relation
Open AccessPages 207-230, Language: English, GermanSchindler, Hans J. / Hugger, Alfons / Kordaß, Bernd / Türp, Jens Christoph
Myoarthropathien (MAP) sind die häufigsten nichtodontogenen schmerzhaften Beschwerden im Mund-Kiefer-Gesichtsbereich. Wie unspezifische muskuloskelettale Schmerzen in anderen Körperregionen zeichnen sie sich durch eine multifaktorielle Genese aus. Die Therapie mit oralen Schienen repräsentiert die am besten untersuchte Behandlungsoption. Die intraoralen Behelfe führen bei der überwiegenden Zahl der Patienten mit akuten oder akut-persistierenden Schmerzen im Kurz- und Langzeitverlauf in der Regel zu zufriedenstellender Schmerzlinderung oder zu Schmerzfreiheit. Dies kann vor allem mit den neuromuskulären und biomechanischen Besonderheiten des Kausystems erklärt werden, welche funktionelle Reorganisationen in Muskel- und Gelenkstrukturen unterstützen, die sich bis in kortikale Areale verfolgen lassen. Auslöser für die funktionellen Neuorientierungen ist die temporäre Veränderung der Unterkieferlage in physiologisch tolerablen Bereichen, die zu Entlastungen der lädierten Gewebebereiche führt und ihre Regeneration begünstigt. Bei eingetretener Schmerzchronifizierung, die durch ausgeprägte psychosoziale Beeinträchtigungen gekennzeichnet ist, ist die Therapie mit Schienen allein nur eingeschränkt wirksam; hier ist eine multimodale, interdisziplinäre Vorgehensweise erforderlich.
Keywords: Myoarthropathien, kraniomandibuläre Dysfunktionen, Myalgie, myofaszialer Schmerz, Therapieempfehlungen
Pages 231-239, Language: English, GermanTürp, Jens Christoph
This paper appears in German only, because it is a commented summary of the following original article: Schiffman E et al. Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders (DC/TMD) for Clinical and Research Applications: recommendations of the International RDC/TMD Consortium Network and Orofacial Pain Special Interest Group. J Oral Facial Pain Headache 2014;28:6-27.
Pages 243-259, Language: English, GermanTürp, Jens Christoph
This paper appears in German only, because it is a commented summary of the following original article; Peck CC et al. Expanding the taxonomy of the diagnostic criteria for temporomandibular disorders. J Oral Rehabil 2014;41:2-23 (Wiley & Sons Ltd.). Permission to translate and use parts of the original text was kindly granted by Wiley & Sons Ltd.